PVY Libon is een premium maar toch betaalbare vouwbare e-bike die daardoor gemakkelijk kan worden vervoerd of opgeslagen. Met een gewicht van slechts 16 kg is dit een van de lichtere e-bikes op de markt. Dat maakt Libon beter handelbaar en prettiger in het gebruik dan veel andere vouwfietsen met een batterij.
Voorzien van een mooi uiterlijk, schokdempers voor, comfortabel zadel, spatborden en verlichting voor en achter. Bijzonder is dat deze elektrische fiets geen ketting heeft maar een carbon riem, de ‘belt drive’, iets wat je normaal alleen bij fietsen in het duurdere prijssegment kunt krijgen.
Een andere bijzonderheid is de ondersteuning voor koppelen via bluetooth met een app op je smartphone en daarmee navigatie in de fietscomputer! Daar zit wel een addertje onder het gras, daar kom ik later in deze review op terug.
Inhoudsopgave
- Inleiding
- Vouwbare e-bike, vouwfiets
- Specificaties PVY Libon (via PVY Bike)
- What’s in the box
- Ervaringen PVY Libon e-bike vouwfiets
- Belt drive: stil, onderhoudsvriendelijk, geen vieze kleding
- Vouwen PVY Libon
- Bereik, trapondersteuning, torque sensor
- Gashendel – niet zoals het zou moeten
- Hoe werkt het dan wel?
- PVY Libon opvoeren
- Comfort, vering en zadel
- Draagbaarheid
- App: BIKEGO met navigatie
- Beschikbaarheid PVY Libon
- Conclusie
- Eindwaardering
- Pluspunten
- Minpunten
Disclaimer: dit product is door PVY Bike ter beschikking gesteld om deze review te schrijven. Echter zonder beperkingen; alles wat ik schrijf is mijn mening en geen sales-praat.
Inleiding
PVY bestaat al een kleine 10 jaar als bedrijf maar heeft zich in 2022 opnieuw uitgevonden als een fabrikant van e-bikes. PVY stelt zich tot doel om samen te rijden naar een duurzame toekomst. Een mooie slogan voor een e-bike fabrikant.
De familie van PVY e-bikes is snel aan het groeien. Vorig jaar heb ik de extreem leuke PVY Z20 Plus Fatbike met 1000 Watt vermogen en 100 Nm koppel kunnen reviewen (review PVY Z20 Plus hier) en de prachtige en zeer comfortabele e-bike vouwfiets PVY Z20 Pro (review hier). Recent is de e-MTB PVY H500 Pro (review hier) aan bod gekomen, pas de eerste PVY fiets waar ik iets minder onverdeeld positief over kon zijn. Libon is een nieuwe toevoeging, die meer premium is.
Voor een compleet overzicht van al mijn PVY e-bike reviews, kijk hier: Spot on PVY.
Lees ook:
PVY Z20 Pro vouwbare 50 Nm e-bike review compact comfort betaalbaar
Vouwbare e-bike, vouwfiets
‘Vroeger’ waren vouwfietsen een beetje kansloze, lelijke en onhandige fietsjes. Het was vrijwel onmogelijk om er comfortabel op te kunnen rijden. Met de komst van elektrische vouwfietsen is er veel positief anders geworden. Natuurlijk is het nadeel dat ze veel zwaarder zijn door de batterij, maar kwaliteit en algemeen rijcomfort is omhoog gegaan. Een vouwbare e-bike is makkelijker om mee te nemen in het openbaar vervoer dan een gewone elektrische fiets. Maar natuurlijk is ook thuis opslaan in schuur of voorraadhok aanzienlijk makkelijker doordat je de fiets kunt samenvouwen zodat deze minder ruimte inneemt.
PVY maakt ook niet-vouwbare fietsen (zoals de genoemde H500 eMTB), maar het grootste deel van het assortiment is dat wel. PVY Libon is de nieuwste vouwfiets in het assortiment.

Specificaties PVY Libon (via PVY Bike)
- Europese goedkeur (EN 15194 CE Certified by SGS)
- Koppelbaar met bluetooth en navigatie app
- 36V motorsysteem 250W (500 watt unlocked)
- 50 Nm koppel (trekkracht)
- Torque sensor
- Vering/schokdemper voor
- Aluminium lichtgewicht frame
- Maximum draaggewicht 150 kg
- Gashendel optioneel
- Reflectorstrip in de band zelf
- Goed leesbaar scherm fietscomputer B02N
- USB-poort in de fietscomputer
- Ingebouwde toeter
- Verlichting voor en achter op de accu
- Wielen 20 inch diameter
- Hydraulische schijfremmen
- Enkele batterij (single battery):
- 36V 10.4Ah, 130km max bereik, 16 kg
- Dubbele batterij (dual battery)
- 36V 10.4Ah + 36V 10Ah, 260km max bereik, 18,5 kg
- Lithium batterij
Natuurlijk is de maximale snelheid 25 km/u voor de trapondersteuning. Dat is nou eenmaal wat de wet voorschrijft. Maar ook voor PVY Libon is het unlocken mogelijk om de fiets tot 32 km/u te laten gaan. Meer daarover verderop in deze review.
Een wat vreemde keus vind ik dat zodra de stroom ingeschakeld wordt dat dan het achterlicht gaat branden. Deze kan niet uit. Het licht voor kan wel met een knop in- of uitgeschakeld worden. Ik voorspel dat bij een toekomstige aanpassing aan Libon dit nog wel door PVY aangepast gaat worden.
Disclaimer: met enige regelmaat worden specificaties van fietsen aangepast door online verkopende e-bike fabrikanten, waarbij het model en aanduiding gelijk blijven. Controleer daarom zelf of de specificaties nog zijn zoals in deze review beschreven. Deze review is een momentopname en wordt mogelijk niet meer geüpdatet na eerste publicatie.
Uitvoeringen
Er zijn 2 uitvoeringen beschikbaar: single en dual battery. Beide zijn er op dit moment in 2 kleuren: wit (Dazzling Silver) en antraciet (Dark Grey). Verder zijn er geen verschillen. Effectief is het verschil dat bij de single battery versie je een theoretisch maximum bereik hebt van 130 km en een totaal gewicht van 16 kg. De batterij is in slechts 2,5 uur opgeladen dankzij de snellader. Bij de dual battery versie is het theoretisch maximum bereik 260 km, totaal gewicht gaat naar 18,5 kg en de laadtijd gaat naar 5 uur.

In de buis naast het zadel is de eerste batterij verstopt (achter het PVY logo). In het frame (achter de Libon tekst) wordt de tweede battery geplaatst bij de dual battery uitvoering.
What’s in the box
PVY levert de Libon e-bike al vrij compleet geassembleerd aan en veel inspanning is niet meer nodig. Met 15 minuten is de fiets klaar om mee te rijden. Beschermende verpakking weghalen, stuurstang plaatsen, trappers vastdraaien en zadelhoogte verstellen en klaar. Voor assemblage en eventueel toekomstig onderhoud is een setje aan gereedschap meegeleverd.
Verder vinden we een telefoonhouder in de doos als een gift. Natuurlijk is er ook een oplader voor de accu in de doos aanwezig. Tot slot is er ook de optionele gashendel in de doos. Deze is standaard niet gemonteerd, maar kun je zelf voor kiezen om alsnog te plaatsen. Hierover later meer.
Europese CE keurmerk
PVY werkt voor het verkrijgen van het CE keurmerk met het officiële testbureau SGS. Hiermee ben je er zeker van dat de fiets voldoet aan gestelde normeringen voor kwaliteit en veiligheid van onderdelen. Conform de saaie Nederlandse wetgeving heb je een normale elektrische vouwfiets met trapondersteuning tot aan 25 km/u maximum snelheid en 250 Watt vermogen.
Product video van PVY zelf
Ervaringen PVY Libon e-bike vouwfiets
Belt drive: stil, onderhoudsvriendelijk, geen vieze kleding
Bijzonder aan PVY Libon is de carbon riem, die de ketting vervangt. Dit is iets wat ‘we’ al jarenlang kennen uit de automotoren waar een distributieriem vrij standaard is in plaats van een ketting. De zeer Nederlandse benaming hiervoor is ‘belt drive’, in België wordt het gewoon een fietsriem wordt genoemd. De koolstofvezel fietsriem (carbon belt drive) helpt het geheel extra stil te maken. Het meeste geluid tijdens het fietsen komt nog van de banden zelf.
Een belt drive is een getande riem van carbon (koolstofvezel) die de traditionele ketting op de fiets vervangt. In combinatie met speciale tandwielen krijg je een zeer stil systeem dat ook onderhoudsvriendelijk is, omdat er geen olie nodig is. Geen olie wil ook zeggen dat het systeem duurzamer is. Verder heeft het nog een praktisch voordeel: geen vieze olie op de ketting die je kleding smerig kan maken.

De manier waarop PVY de fietsriem heeft toegepast, heeft als gevolg dat er geen versnellingsapparaat aanwezig is op de fiets. Maar zeg nou zelf heb je dat nodig op een e-bike waarbij je het niveau aan trapondersteuning gewoon kan instellen? In de instellingen van de fietscomputer kun je het aantal PAS niveaus aanpassen van 3 naar 5. Het nut van veel versnellingen op een elektrische fiets heb ik eerlijk nooit begrepen; dus ik mis het niet. Persoonlijk heb ik mijn e-bikes altijd in de zwaarste versnelling staan zodat je nog een beetje kunt meetrappen. Meetrappen helpt ook om belasting op de batterij te verminderen, wat weer goed is voor het maximale bereik. En he, je moet ook nog een beetje bewegen!
Het carbon belt drive systeem is geweldig. Er is maar 1 nadeel en dat is bij het eventueel moeten vervangen het kostbaar zal worden. De kans hierop is echter klein, het is een duurzaam systeem ook in de traditionele betekenis: het gaat lang mee.
Vouwen PVY Libon
Het samenvoegen en ontvouwen van PVY Libon is een VERADEMING. Bij ongeveer elke andere vouwbare e-bike heb ik het ervaren als moeilijk, zwaar of minstens onhandig. Het lichtgewicht frame van PVY Libon is heel prettig in gebruik en vouwen van de fiets is een makkie. Mijn standaard klacht over vouwbare e-bikes, dat de beide helften niet samengevoegd blijven na vouwen, is dankzij een magneet ook opgelost.

Bij de PVY Z20 Pro (waar ik steeds naar blijf verwijzen) was dat vrijwel mijn grootste klacht. Je vouwde de fiets, maar steeds weer probeerde de fiets zichzelf te openen. Dankzij de magneet op het frame van Libon gebeurd dit niet meer. Nu is het meest moeilijke om de beide helften van de sterke magneet te onderbreken en de fiets weer open te klappen 🙂

Naast het samenvouwen kun je ook de stuurstang neerklappen. Alleen de trappers kunnen niet opgeklapt worden. Mocht dat bij het vervoer onhandig zijn dan kun je de trappers er binnen een minuut afdraaien.

Bereik, trapondersteuning, torque sensor
Het bereik van de fiets kan enorm vergroot worden door te kiezen voor de dual-battery editie van Libon. Het theoretisch maximum bereik is dan 260 km, hoewel realistischer het onder de 200 zal zijn. Met de standaard enkele batterij gaat alles door de helft. Een dubbele batterij wil natuurlijk ook zeggen extra gewicht. Persoonlijk hou ik het daarom liever op 1 batterij voor een lager gewicht en daardoor meer (vouwfiets) gebruiksgemak. Meer dan 100 km rijden per dag zal niet zo snel noodzakelijk zijn en tussendoor kan je met de snellader in slechts 2,5 uur opladen van bijna 0% naar vol.
PVY Libon heeft 50 Nm koppel (trekkracht), wat gelijk is aan de Z20 Pro, waarmee je genoeg vermogen onder de trappers hebt om lekker vooruit te blijven gaan. Ook in heuvelachtig terrein of met flinke tegenwind is er genoeg vermogen. Dankzij de torque sensor en deze 50 Nm heb je (veel) vermogen om in beweging te komen, direct wanneer je gewicht op de trappers zet. In de instellingen in de fietscomputer kun je de kracht bij het wegrijden nog verder verhogen of verlagen. Dit is relevant, omdat de optionele gashendel onverstandig is om te plaatsen. In de volgende paragraaf leg ik uit waarom. De torque sensor voorkomt echter dat dit een onoverkomelijk probleem is.

Gashendel – niet zoals het zou moeten
Waar ik bij andere elektrische fietsen steevast ‘een lans breek’ voor gashendels, omdat ze simpelweg geweldig zijn, moet ik het plaatsen ervan bij PVY Libon afraden. Wanneer je Libon koopt is er een standaard handvat zonder gashendel gemonteerd. In de doos van PVY Libon kun je een optionele gashendel vinden Het plaatsen van de optionele gashendel is heel gemakkelijk en doe je zelf in een paar minuten. Echter is het niet verstandig, omdat de werking ervan niet in overeenstemming is met de Nederlandse wet- en regelgeving.
Volgens de Nederlandse wetgeving voor e-bikes met trapondersteuning, mag een gashendel je op weg helpen vanuit stilstand tot ongeveer 6 km/u. Bij meerdere PVY e-bikes werkt dat ook zo, alleen bij Libon is dit niet het geval. Het mag niet zo zijn dat als je de gashendel draait dat je dan 25 km/u gaat zonder te trappen. PVY Z20 Pro is conform de wetgeving en je haalt 6 km/u met de gashendel (dit kan unlocked worden overigens in de instellingen in de fietscomputer). Bij mijn review model van PVY Libon is de werking van de gashendel bijna niet instelbaar en mist het kunnen instellen tot 6 km/u.
Hoe werkt het dan wel?
Zoals normaal bij elke e-bike stel je de trapondersteuning in op niveaus 1-2-3 (of eventueel PAS 1 tot 5), waarbij je op het hoogste niveau trapondersteuning hebt tot 25 km/u. Met de gashendel gemonteerd blijft dat natuurlijk gelijk, echter doet de gashendel totaal niets op deze niveaus; ook niet om vanuit stilstand tot de genoemde 6 km/u te komen. Dit werkt niet zoals verwacht.
Na het plaatsen van de gashendel geeft het de mogelijkheid om te werken als een e-scooter. Uitsluitend op niveau 0 (dus bij geen trapondersteuning) werkt de gashendel. Meetrappen heeft dan geen nut. De maximale snelheid die gehaald kan worden is 32 km/u (of 29 km/u bij veel tegenwind). Hoe leuk en nuttig dit ook is, het mag helaas niet. En het nadeel van niet kunnen meetrappen is dat je 100% op de batterij rijdt. Dat wil zeggen dat de batterij sneller leeg gaat dan wanneer je zelf ook nog mee trapt. Oom agent is hier zeker niet mee eens bij een eventuele controle en ook een fietsverzekering zal het niet accepteren. Kortom: gashendel niet plaatsen. Laat het zoals het standaard is uit de fabriek.
Voor de duidelijkheid: standaard uit de fabriek is deze gashendel niet geplaatst. Het monteren ervan kan heel gemakkelijk, maar hoeft dus niet. En overigens – dankzij de torque sensor is het eigenlijk ook niet nodig. Een beetje druk op de pedalen zetten is genoeg om trapondersteuning te krijgen en snel en gemakkelijk in beweging te komen.

Disclaimer: het hier beschrevene is hoe het nu werkt bij mijn review exemplaar. Het zou me verbazen als PVY dit zo laat. Ik verwacht dat dit in een toekomstige versie van de fiets aangepast zal gaan worden.
PVY Libon opvoeren
Als we het dan toch hebben over dingen die niet mogen: opvoeren. Veel van de goedkopere of ‘budget’ e-bikes zijn uitgerust met een motor die niet meer dan de wettelijk toegestane 250 Watt vermogen levert en vaak zelfs minder dan 40 Nm (newtonmeter) aan koppel. Dit is genoeg om je van a naar b te brengen en maakt het voor de fabrikanten mogelijk om een hele goedkope e-bike voor je te bouwen – waar de accu vaak nog de helft van de prijs is. Maar zoals met bijna alles in het leven: meer is vaak (veel) beter. Of tenminste leuker.
Zoals hierboven beschreven brengt PVY Libon gelukkig genoeg koppel met zich mee: 50 Nm koppel. Daarnaast heeft Libon ook nog eens maximaal 500 Watt aan vermogen. Standaard wordt dit begrenst op 250 Watt (met dank aan de Europese Unie regeltjes). Doordat er boven dat wettelijk maximum van 250 W nog ruimte aanwezig is, zou je de fiets kunnen opvoeren en tot maximaal 29 a 32 km snelheid kunnen komen. De daadwerkelijke snelheid is afhankelijk van (tegen)wind, wegdek en gewicht van de bereider.
Nee dat mag niet en er staan heel forse boetes op tot 250 euro, dus op je eigen verantwoording. Ik heb je niet verteld dat je de rem 12 seconden moet vasthouden terwijl je de fietscomputer inschakelt om die maximale snelheid te kunnen bereiken.
Comfort, vering en zadel
Voor PVY Libon is er 1 framehoogte beschikbaar. PVY geeft aan dat de lengte van een berijder tussen de 150 en 200 cm mag liggen. Voor mijn 176 heb ik een prettige zithouding kunnen vinden, geen krampachtige of moeizame houding.

Ondanks het compacte formaat met slechts 20 inch wielen is deze fiets geschikt om ook langere afstanden op te rijden. Dankzij de in hoogte verstelbare zadelpen en stuurkolom is het vinden van een comfortabele houding gemakkelijk genoeg. Ik heb wel het gevoel dat ik iets meer met gestrekte(re) armen moet zitten op deze fiets dan op de PVY Z20 Pro.
Een schokdemper vering in de voorvork verhoogt het comfort. Met een draaiknop op buizen pas je de stijfheid snel en gemakkelijk aan. Ook over het zadel heb ik geen klachten, comfortabel en prima.
Draagbaarheid
Bij alle andere PVY e-bike vouwfietsen is een soort handgreep aan of op het frame aanwezig. Helaas heeft PVY Libon dat niet. Door het relatief lage gewicht van 16 kg is de fiets beter draagbaar dan de meeste e-bikes, en zoals gezegd ook beter handelbaar bij het samenvouwen. Ik merk echter dat ik de fiets steeds bij het zadel vastpak en daaraan optil of meetrek. Kleinigheid, maar toch jammer. Aan de andere kant is zo’n handgreep of draagbeugel vaak niet bepaald mooi om te zien. Dus ergens begrijp ik wel dat PVY gekozen heeft het zonder te doen bij deze lichtgewicht vouwfiets e-bike.
Aan de andere kant (uh, letterlijk in dit geval – onderaan) heeft Libon een klein wieltje onderaan het frame zitten. Hiermee kun je de fiets makkelijk heen en weer rijden zodra je Libon hebt samengevouwen. Het is een recht wieltje, geen zwenkvariant helaas, dus je kan het niet sturen. Maar in een rechte lijn vooruit/achteruit bewegen gaat makkelijk.
App: BIKEGO met navigatie
Een leuke gimmick: je fiets met een app besturen. Via bluetooth kun je de fietscomputer met je smartphone verbinden en dan de meeste instellingen via de app wijzigen. Er is de mogelijkheid om navigatie te gebruiken in de BIKEGO app, waarna de navigatie instructies op de fietscomputer verschijnen. Stel je gaat met de auto naar een onbekende locatie, parkeert de auto op enige afstand op een P&R en je wilt het laatste stuk met de vouwfiets doen. Dan is het handig dat je op de fietscomputer de route instructies kunt zien.

Echter is het gebruik niet gratis. Na een tiental keren gebruik moet je een betaald abonnement afsluiten. Daarnaast eist BIKEGO app een heleboel toegang tot je smartphone, zoals permanent volledige toegang tot je GPS informatie. Weiger je het, werkt de app niet, pas je het later aan, werkt de app niet. De app zou er genoeg aan moeten hebben om GPS informatie te gebruiken “tijdens het gebruik van de app”, maar de BIKEGO makers willen heel erg graag al jouw informatie verzamelen. Dat kan ik niet aanbevelen.

En tot slot was het accugebruik van mijn telefoon ineens enorm verhoogt. Ook wanneer je de app niet gebruikt blijft deze toch actief op de achtergrond. Ik heb de app direct verwijderd van mijn telefoon. Met een simpele telefoonhouder zoals je die cadeau krijgt van PVY kan je Maps wel zien op de smartphone en dankzij de USB connector kan je de telefoon bijladen, de BIKEGO app is leuk maar niet nodig.
Beschikbaarheid PVY Libon
PVY e-bikes koop je rechtstreeks via de PVY Bike webshop zelf. Je krijgt gratis verzending binnen Europa en binnen een week is je e-bike bij je binnen zonder douane problemen. Eventueel is betaling in termijnen mogelijk met Klarna. En met de voor PVY Libon coupon code / kortingscode / voucher HR50 bespaar je 50 euro op de aanschafprijs!
- PVY Libon single battery 1199,00 (coupon code HR50 maakt 1149,-)
- PVY Libon dual battery 1399,00 (coupon code HR50 maakt 1349,-)
Je vindt op de PVY Bike webshop ook accessoires en reserveonderdelen zoals een nieuwe oplader, accu/batterij of binnenband.
Kettingslot
Zoals bij bijna alle fietsen is er uit de fabriek geen slot geplaatst. Zelf heb ik het ABUS Iven 8210 kettingslot (ART2) voor 52,95 euro aangeschaft. 85 cm is een prima lengte voor een wat kleinere e-bike als dit. Als je een ART3 ketting wilt of moet aanschaffen (voor een fietsverzekering), dan raad ik de ABUS Ivy 9210 aan.
Schijfremslot
Een meer lichtgewicht oplossing is een schijfremslot. Bij Bol vindt je deze voor iets minder dan 50 euro, zoals de Vinz Pico.
Direct bij je bestelling bij PVY een van deze 4 sloten mee bestellen kan natuurlijk ook. PVY levert naast een schijfremslot, of een anti-diefstal kabel met vingerafdruksensor (69 euro bij PVY) ook een compact vouwslot. Let wel op dat deze niet ART goedgekeurd zijn, mocht je de fiets willen verzekeren.

Van PVY heb ik het schijfremslot opgestuurd gekregen om te proberen en deze kan ik van harte aanbevelen als een secundair slot. Gaat iemand het proberen te manipuleren wordt iedereen binnen gehoorsafstand doof dankzij het 110 dB alarm. En het werkt met gewoon een simpel sleuteltje. Het dunne kabeltje kun je om een paal leggen, maar zal een echte dief niet tegenhouden als je de fiets lange tijd onbeheerd achterlaat.
Daarnaast zou je ook een GPS tag aan je fiets kunnen hangen door die bijvoorbeeld onder het zadel of binnenin het frame te verstoppen. Bij PVY koop je deze GPS Tag voor 19 euro.
Conclusie
PVY Libon rijdt heerlijk soepel en stabiel en geweldig stil dankzij de carbon fietsriem en de 50 Nm koppel. Persoonlijk denk ik dat je een vouwfiets niet snel als een toerfiets zult toepassen. Ik zie een vouwfiets eerder achterin een auto, of openbaar vervoer en dan alleen het laatste stukje te fietsen. De optie om de fiets met een dubbele accu aan te schaffen voor een veel groter bereik is een mooie service, maar ik betwijfel het nut bij een vouwfiets. Persoonlijk prefereer ik een zo licht mogelijke vouwfiets en dan maar semi-dagelijks opladen. Met de snellader kost dat slechts 2,5 uur van helemaal leeg naar vol.
Aan de andere kant kost de dual battery slechts 200 euro meer. Dat maakt het wel weer iets om te overwegen. Verder zijn de beide uitvoeringen gelijk, met dezelfde krachtige motor.

Mocht je de prijs van PVY Libon te hoog vinden, overweeg dan de briljante en ruim 400 euro goedkopere PVY Z20 Pro (zie review hier). Hou er rekening mee dat die 6 kilo zwaarder is (16 vs 22 kg). Dat is ook gelijk het grote pluspunt van Libon, 16 kg maakt dit de meest makkelijk hanteerbare elektrische (vouw)fiets die ik tot nu toe heb mogen ervaren. De magneet die de samengevouwen helften bij elkaar houdt, waardeer ik ook zeer.
Eindwaardering
PVY is met Libon een stap meer premium gegaan met deze lichtgewicht e-bike met carbon belt drive. Daar is de prijs in mee gegaan. Alsnog is de prijs competitief, voor dit pakket zou je bij een van de traditionele merken makkelijk het dubbele betalen. Ik zou graag zien dat de instellingen van de gashendel beter worden zodat die ook bruikbaar wordt in Nederland. Als eindwaardering hou ik het op dit moment op 4 uit 5 sterren, maar bij een (waarschijnlijk makkelijke) fix voor de gashendel kan de waardering naar 4,5 uit 5 sterren.
Pluspunten
- Lichtgewicht e-bike (16 kg)
- Carbon drive belt voor stille rijervaring
- Compleet vouwbaar / vouwfiets
- PVY heeft geleerd van Z20 Pro
- Reflectie in de banden (geen losse reflectoren in de spaken)
- Magneet om wielen samengevouwen te houden
- Mini wieltje om samengevouwen fiets te verrijden
- Goede verlichting voor en achter
- Schokdemper voor
- Toeter
- Torque sensor
- USB-connector in fietscomputer
Unlocked naar 32 km/u is mogelijk zonder firmware updates- Ook beschikbaar in dual battery uitvoering voor nog meer bereik
Minpunten
- Beperkte beschikbaarheid, kopen kan (bijna) uitsluitend via PVY zelf
- Achterlicht permanent aan
- Geen makkelijke handgreep voor dragen
- Bikego app is een gimmick, privacy aanvallend en op termijn tegen extra betaling
- Gashendel is optioneel, deze niet plaatsen want werking is (nog) niet volgens wetgeving
Lees ook:
PVY Z20 Pro vouwbare 50 Nm e-bike review compact comfort betaalbaar
PVY Z20 Plus Fatbike e-bike review opvouwbare dikke banden met 100 Nm koppel
Linkjes op deze pagina geven mij (mogelijk) een kleine affiliatie vergoeding. Het kost jou niets extra. Koop dus aub via een van deze linkjes. Dat maakt het mogelijk om deze informatie gratis aan jou aan te blijven bieden.



5 comments
PVY Libon supports 6km/h setting, just press and hold the “down” button on the instrument.
Beste Hilko,
Allereerst wat een ontzettend fijn stuk om te lezen!
Je beschrijft deze fiets van voor tot achterwiel!
Op zo’n duidelijke manier dat iedereen het gelijk snapt!!
Ik ben bijna helemaal verkocht na het lezen van deze recensie!!
Zou ik met je in contact kunnen komen?
Ik zou namelijk graag een rondje komen fietsen als je dat ook goed vind natuurlijk. Het is toch een best grote uitgave voor mij.
Met vriendelijke groet
Martin van Tuyl
Hoi Martin, dank voor je comment. Heel tof om het te lezen. Ik zie zoveel mensen mijn site bezoeken en gemiddeld meerdere minuten verblijven op mijn site (volgens de statistieken) en dan bijna nooit ook maar een enkele comment. Dus: zeer gewaardeerd dat je reageert en dan ook nog met een compliment. Dank.
Om je vraag te beantwoorden, helaas kan ik je daar niet helpen. Ik heb al meerdere PVY bikes ter review gehad en die zijn allemaal weer weg. Ik heb er 1 gehouden, de PVY Z20 Pro. Dat is dus het goedkopere broertje van deze Libon. In mijn conclusie in deze review verwijs ik ook al naar de Z20 Pro. Ik vind dat een heerlijke fiets voor een goed bedrag. Libon is op alle vlakken meer premium, maar het prijskaartje ook 🙂 Zoveel fiets ik zelf niet en vervoeren van de fiets doe ik ook weinig, dus voor mij was het dat prijskaartje van Libon niet waard.
Helaas heeft PVY ook (nog) geen experience centers in Nederland waar je de fiets kunt uitproberen. Er zijn er in Europa 3: Ierland, London en Turijn in Italie.
https://www.pvybike.com/pages/offline-experience-store
Kan je op de PVY Libon ook goed fietsen zonder ingeschakelde motor, bijvoorbeeld als de batterij onderweg leeg raakt?
Hoever kan je rijden met de fiets met dubbre accu vol gas zonder mee trepe