Flitsmeister TWO review nooit meer vergeten de app te starten

FM-TWO

Flitsmeister TWO is de nieuwste metgezel voor de overbekende app. Met de TWO start de app automatisch op je smartphone wanneer het apparaatje doorheeft dat je gaat rijden. Op het kleurendisplay zie je de maximum snelheid en eventueel een waarschuwing voor een flitser of vaste camera.

Al een lange tijd was ik zelf privé een tevreden gebruiker van de Flitsmeister ONE. Met het beschikbaar komen van de TWO was ik wel direct nieuwsgierig, maar door de komst van een of ander virusje zat ik weinig meer in de auto. Aanschaffen van de TWO was er nog niet van gekomen.

Inmiddels valt er weer wat meer te rijden, gelukkig. Dus tijd om de Flitsmeister TWO eens aan de tand te voelen. Is het een waardige opvolger van de ONE? Is opwaarderen naar de TWO de kosten waard? We gaan er in deze review dieper op in.

Koop bij

Disclaimer: dit product hebben we van Flitsmeister ter beschikking gekregen om te testen en deze review te schrijven. We schrijven echter zonder opgelegde beperkingen. Deze review is geheel onze eigen mening.

What’s in the box?

Flitsmeister Two
TWO in de doos

Meegeleverd zijn 2 varianten van een beugel om de Flitsmeister TWO makkelijk in te kunnen schuiven en op je dashboard te kunnen plaatsen. De Quick Guide laat met wat plaatjes zien hoe je de TWO installeert.

Vreemd genoeg is er in de Quick Guide geen instructie opgenomen hoe je van de ONE naar de TWO zou kunnen upgraden, alleen een eerste installatie van de TWO wordt getoond.

Ontwerp Flitsmeister TWO

Smaken verschillen. Maar het ontwerp van de TWO is naar mijn mening absoluut een verbetering boven de ONE. Het heldere display is prettig en ook in direct zonlicht goed te zien. Het heldere display brengt wel een vrij groot nadeel: de accu gaat niet zo lang mee bij actief gebruik, als de ONE. Hierover later meer.

De knoppen zijn groot en voelen solide aan. Rondom de blauwe V is er een kleine verhoging, zodat je zonder te kijken die knop zou kunnen voelen. Bij de rode X is dat vreemd genoeg niet het geval.

TWO onderkant achterkant
Het ontwerp van de TWO: de blauwe V met verhoging, micro-USB en insteeksleuf.

In de app kan ingesteld worden wat je wilt dat de knoppen doen. De blauwe knop is standaard om een flitser te melden, of te bevestigen dat de flitser er nog staat. Met de rode knop laat je een gevaarlijke situatie weten.

Aan de achterkant is een soort insteek gleuf, om de TWO makkelijk op een van de beugels te kunnen schuiven en weer af te halen. Aan de onderkant vinden we de micro-USB aansluiting. Helaas nog geen USB-C aansluiting. Een vrij onbegrijpelijke keuze van Flitsmeister wat mij betreft en qua ontwerp mijn grootste klacht.

Specificaties Flitsmeister TWO (via fm.nl)

  • Oplaadbare lithium batterij
  • Micro-USB (USB B) aansluiting
  • Bluetooth Low Energy
  • Afmetingen: Hoogte 59,5 mm, Breedte 36 mm, Diepte 15 mm
  • Gewicht: 115 gram
  • Bevestiging: twee houders meegeleverd met 3M sticker/tape

Accuduur

Flitsmeister beweert zelf “Batterijduur tot wel 30 dagen” in stand by. Ze moeten daar leren rekenen, want ik heb na ruim 2 maanden van licht gebruik en vooral veel stand-by, nog altijd geen lege accu. De stand-by tijd lijkt me zo’n twee en halve maand minimaal en mogelijk wel drie maanden. Hier is Flitsmeister dus veel te bescheiden.

Accuniveau via de app
In de app zie je hoe vol/leeg de accu is

Bij zeer actief gebruik gaat de accu wel sneller leeg, door het kleurendisplay. Hierbij geef Flitsmeister zelf een accuduur van 40 uren.

Zoals Flitsmeister het zelf beschrijft: “Bij een helderheid van 100% gaat de TWO/batterij 40 uur mee. De TWO gaat 5 minuten na je rit automatisch in ‘low-power mode’ waardoor je hem niet zelf hoeft uit te zetten.”

Het actieve gebruik van 40 uur, heb ik niet kunnen ervaren of simuleren. Zodra de TWO 5 minuten geen beweging detecteert, gaat het apparaat naar stand-by (conform de Bluetooth Low Energy standaard). Actief gebruik simuleren betekent dus elke 5 minuten de TWO even heen en weer schudden. Uhm… nee. Voor mij is het ‘hybride nieuwe werken’ vooral vanuit huis werken; ik rij dus ook niet genoeg om de accuduur ten volle te testen.

Maar na een aantal langere ritten van 100+ kilometer heb ik het apparaatje uitgebreid genoeg kunnen ervaren. Hier lijkt hetzelfde van toepassing als bij de stand-by tijd: ook bij actief gebruik zal de accu het langer vol te houden dan de door Flitsmeister opgegeven getallen. Prima.

Dat veel gebruikers klagen over de relatief korte tijd van gebruik voordat de accu opnieuw opgeladen moet worden, begrijp ik wel. Als je de ONE gewend bent, waarvan de batterij bijna eindeloos mee gaat, dan is de TWO wat teleurstellend met een accu duur van (ten minste) 40 uur actief gebruik.

In mijn auto zijn meerdere USB connectors om de TWO mee op te laden, dus voor mij is het geen issue en ervaar ik het niet als een groot nadeel.

PRO abonnement

Het Flitsmeister PRO abonnement (meer details hier) kost 1,99 per maand. Bij aankoop van de TWO krijg je het PRO abonnement een jaar lang gratis. Na dat jaar zal je moeten gaan betalen; de TWO kan niet werken zonder een actief PRO abonnement.

Beschikbaarheid

Grappig genoeg is het kopen van de TWO via Bol.com momenteel iets goedkoper, dan wanneer je deze bij Flitsmeister rechtstreeks aanschaft. Op het moment van schrijven kost de TWO 79,95 via Bol.com en 89,95 bij Flitsmeister zelf. Zoals aangegeven krijg je het PRO abonnement het eerste jaar gratis. Af en toe zijn er acties dat er 2 jaar PRO abonnement bij aankoop van de TWO wordt aangeboden.

De links om de producten bij Bol.com aan te schaffen vindt je hieronder:


Flitsmeister TWO in dagelijks gebruik

Ik heb de Flitsmeister TWO vooral kunnen uittesten in stand-by mode… Veel kilometers rij ik niet meer. Pre-Covid was 1000+ kilometer per week de standaard. Met korte ritjes naar de supermarkt valt er niet veel te ervaren. Na eindelijk eens wat langere ritten, meerdere dagen op rij, heb ik de TWO uitgebreider kunnen ervaren.

Ik vind het een prettig apparaatje. De beugels maken meerdere manieren van montage op het dashboard mogelijk, maar in mijn middenconsole (Hyundai Kona EV) heb ik een ideaal plekje waar de TWO perfect liggend past. Daarbij is de TWO niet direct in mijn zicht en verlies ik een voordeel dat je continue kunt zien wat de maximum snelheid is op de weg waar jij je bevindt. Mijn Kona EV heeft verkeersbordenherkenning, dus voor mij is dit niet relevant. Heb je een auto met een iets minder hoog ‘gadget’-gehalte, dan kan dit nog een mooie extra zijn die de TWO biedt.

Het idee is dat de aanwezigheid van de TWO in de nabijheid van je smartphone de app op de smartphone start. Dit werkt vrijwel altijd. Vrijwel, want niet helemaal 100% van de keren. Dat is snel opgelost door de app alsnog handmatig te starten en dan vinden app en TWO elkaar direct. Maar dat zou niet nodig moeten zijn. Ik heb het slechts 2x meegemaakt en daar geen patroon in weten te herkennen.

In het geval van geen werkende connectie zie je een soort zoekend rondje. Ik heb er geen foto van kunnen maken omdat het gelukkig weinig voor is gekomen. Update in progress

Bij een van de keren dat ik instapte zag ik een nieuw icoon dat ik nog niet eerder had gezien. Blijkbaar is er een auto-update functionaliteit. Op dat moment had mijn smartphone nog een Wi-Fi verbinding met het huis.

De speaker had van mij iets luider mogen zijn. Heb ik de radio/Spotify luid aan staan, dan is mijn auto een rijdende disco. Het speakertje komt er niet meer met overtuiging bovenuit. De maximale instelling voor het geluidsniveau is wat mij betreft niet hard genoeg.

Upgraden van de Flitsmeister ONE naar de Flitsmeister TWO ?

Zelf ben ik een gadget freak. De TWO is voor mij daarom een leuke en gewenste upgrade.

De aanschafprijs van (adviesprijs) 89 euro is heel erg hoog, gezien het simpele displaytje, 2 pulsdrukkertjes en een ouder type USB poort. Een wat bescheidener prijs van een euro of 25 was meer op z’n plaats geweest. Helemaal gezien dat het abonnement van 2 euro per maand verplicht is om het apparaatje te kunnen gebruiken.

Of jij welwillend bent om de kosten voor de TWO op te hoesten is een afweging om te maken. Het kleurendisplay is de enige echte verbetering die de TWO biedt, waar meerdere nadelen (accuduur, aanschafprijs, abonnement) tegenover staan. Dat je direct op het schermpje de maximum snelheid kunt checken zou ik persoonlijk als een hele grote plus zien. Of dat genoeg is echter, zal je zelf moeten afwegen.

Een tipje overigens, als je wel gaat upgraden, klik dan in de app op de ONE en daar vindt je dan de optie om de nieuwe TWO toe te voegen. Dat wordt nergens uitgelegd.

Flitsmeister devices beheren
Upgraden doe je door op de verbonden ONE te klikken

Conclusie

Ik ervaar de TWO zeker als een upgrade ten opzichte van de ONE. Maar met het nadeel dat een PRO abonnement verplicht is, de vrij hoge aanschafprijs en de minder goede accuduur dan de ONE, snap ik dat nog veel gebruikers de ONE prefereren boven de TWO.

Het is te begrijpen dat Flitsmeister een deel van de ontwikkelingskosten van de app via de aanschaf van een apparaatje als dit probeert terug te krijgen, maar ik vind de aanschafprijs veel te hoog. Naar mijn mening zou een meer reële aanschafprijs rond de 20-25 euro liggen. Aan de andere kant zijn de abonnementskosten gelukkig wel vrij laag.

Voorlopig blijf ik als een tevreden gebruiker de TWO vooral in stand-by in de auto laten wachten op mijn terugkeer als actieve weggebruiker. Het kleine display is leuk om te zien, met de maximum snelheid direct afleesbaar en de knoppen werken naar wens. Ik hou het op 4 uit 5 sterren, er is nog wel genoeg te verbeteren in een derde iteratie.

Koop bij

Pluspunten

  • Helder display
  • Bluetooth Low Energy
  • Prima stand-by tijd
  • Prettig in gebruik
  • Auto start (pun intended 😉 )

Minpunten

  • PRO abonnement is verplicht (1 jaar gratis bij aankoop van de TWO)
  • Regelmatig opladen bij actief gebruik
  • Geen USB oplaadkabel meegeleverd
  • Micro-USB
  • Speaker is wat te zwak
  • Af en toe start de Flitsmeister app niet automatisch

 

Onze beoordeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.