Flitsmeister heeft eindelijk de lang verwachte FM DASH uitgebracht. Het is geen goedkoop apparaat en daar komt nog bij dat een abonnement noodzakelijk is om het apparaat te kunnen gebruiken. In dit abonnement vallen alle premium PRO Plus features van de bekende Flitsmeister app en de 4G/5G/LTE verbinding die Flitsmeister DASH heeft, voor heel Europa. Daardoor kan het apparaatje volledig onafhankelijk van je telefoon werken en staat dit apparaat helemaal op zichzelf. Maar brengt FM DASH genoeg om de hoogte van de kosten te rechtvaardigen?
Disclaimer: dit product is ter beschikking gesteld om deze review te schrijven. Echter zonder beperkingen, alles wat ik schrijf is geheel mijn eigen mening. Flitsmeister heeft geen invloed gehad op de inhoud van deze review.
Inleiding
Flitsmeister abonnementsvormen en FM TWO
Het is al weer 2 jaren geleden dat ik de review van de Flitsmeister TWO publiceerde. Het FM TWO apparaatje was nog samen met Saphe gemaakt, maar het lijkt dat de nieuwe DASH helemaal door FM zelf is gemaakt. Vanaf het moment dat de TWO kwam, heeft Flitsmeister steeds meer de beweging gemaakt naar betaalde abonnementen. In interviews verdedigd Flitsmeister dit met de argumentatie dat het helaas nodig is, om de dienstverlening betaalbaar te houden en innovatie mogelijk te maken.
Bij de aankondiging van de DASH in april 2024 kwam ook de zeer onpopulaire bekendmaking dat enkele populaire functies die tot dan toe gratis waren, naar een betaald abonnement gingen. Een van de belangrijkste was de ‘automatisch starten’ die van het gratis ‘Start’ naar het betaalde ‘PRO’ abonnement ging. PRO is ook het abonnement dat je bij TWO nodig hebt om er optimaal gebruik van te maken. PRO Plus biedt bovenop PRO alleen diensten voor ritregistratie, boetes aanvechten en inzage in historie van mobiele flitsers.

Flitsmeister FM DASH en verplicht premium abonnement
Sinds augustus 2024 is de DASH te verkrijgen (tot dan alleen in pre-sale). Bij aankoop moet je ook gelijk een abonnement afsluiten. Zonder een abonnement kun je het apparaat niet eens activeren. Flitsmeister heeft ervoor gekozen om de FM DASH alleen aan te bieden met een vrij duur abonnement dat maandelijkse 9,99 euro kost.
Je krijgt hier het PRO Plus abonnement voor terug en de mobiele (data) verbinding dankzij de e-sim die is ingebouwd. Op mijn vragen aan Flitsmeister of ze voor de toekomst nog een optie overwegen om te kunnen kiezen voor PRO, wat je 4 euro per maand zou kunnen schelen, is het antwoord dat de maandelijkse kosten niet zo zijn berekend. Je hebt simpelweg alleen dit abonnement a 9,99 en daar krijg je dan PRO Plus functies bij mee.
Flitsmeister heeft ook geen plan om een andere versie van de FM DASH te maken zonder de simkaart maar met bijvoorbeeld wifi. Ook dit is aan mij bevestigd door FM. Het is iets wat door veel mensen is genoemd als een wens, vooral Tesla bezitters die al voor een premium data connectie met access point functie betalen. Behalve bij Tesla is dit ook in veel andere moderne auto’s beschikbaar, of nog simpeler een connectie vanaf je telefoon die je in access point mode zet.
Maar dus: nee. Er is deze ene versie qua hardware en alleen dit abonnement. Wel wordt nog aan de software doorgewerkt om meer functies toe te voegen.

What’s in the box
In de goed gevulde doos vinden we een aardige voorraad aan accessoires. Alles voelt kwalitatief en goed aan, bouwkwaliteit lijkt op het eerste oog in overeenstemming met de prijs. Handig is dat je 3 varianten van bevestiging ter beschikking hebt.

Naast het ronde scherm van de DASH zelf zijn er een houder voor op een ventilatierooster (linksonder), dashboardstandaard met adapters voor 30 en 15 graden (rechtsonder), USB-C-oplaadkabel en auto-plug oplader met USB-C en USB-A 2.0 connector. Een schoonmaakdoekje, 2 stickers en een USB-A naar USB-C converter maken het pakketje (over)compleet. Als je FM DASH in twee auto’s wilt gebruiken zou je de adapter voor in het ventilatierooster in de ene auto kunnen gebruiken en de dashboardstands in de andere auto.

Eind 2024 zullen losse accessoires te koop gaan zijn en er wordt ook nog gekeken naar het toevoegen van extra’s voor bijvoorbeeld waterdichte behuizing en/of bevestiging voor op een motor.
Unboxing video en mini review op Spot on YouTube:
Specificaties Flitsmeister FM DASH (via Flitsmeister.nl)
- Afmetingen 92,6 mm bij 95,6 mm bij 20 mm
- Gewicht: 123 gram
- 2W speaker
- USB-C
- GPS
- lichtsensor
- e-sim
- Magneetconnectie met accessoires
Abonnement omzetten (let op)
Mocht je zelf via Google Play of Apple app store een abonnement hebben afgesloten op PRO of PRO Plus, dan kan Flitsmeister dat niet voor je omzetten. Dus moet je dat zelf stopzetten om te voorkomen dat je dubbel gaat betalen. Staat duidelijk in de FAQ en bij t aanschaffen van het abonnement, maar ik zag al comments van mensen die het niet begrepen.
Ervaringen FM DASH
Design, updates
Mocht het nog niet duidelijk zijn – het hoofddoel met FM DASH van Flitsmeister is het volledig zelfstandig kunnen gebruiken van het apparaat. Zoals FM het zelf noemt: “Altijd aan, zonder telefoon”. Je hebt inderdaad geen telefoon meer nodig. Alleen als je de ritregistratie hebt geactiveerd krijg je na een rit een pop-up op je telefoon waarbij je in de notification kunt aanklikken privé of zakelijk.
Mijn eerste 2 dagen met FM DASH waren nog niet heel briljant met raar gedrag en vastlopers. Kort achter elkaar kwamen er meerdere updates automatisch binnen (via die ingebouwde e-sim dataconnectie) en daarna was alles ineens opgelost. Het abonnement biedt overal in Europa internet en de automatische updates voor DASH.

Een van de eerste dingen die opvalt is hoe goed leesbaar het scherm is, ook in volle zon. Het scherm is wel reflectief, maar dat vermindert het zicht niet. Door een lichtsensor dimt het scherm automatisch wanneer het donkerder wordt, of als je door een tunnel rijdt.
Automatisch starten
Zodra de FM DASH stroom krijgt, ontwaakt het apparaat direct uit de slaapstand. Afhankelijk van je auto wil dat zeggen dat FM DASH aanspringt bij het openen van de portieren, of gebruiken van je centrale deurvergrendeling, of bij het starten van de motor/omdraaien contactsleutel. Als je de standaardinstellingen ongewijzigd laat, zal de app op je telefoon ook starten. Dat kun je uitzetten en lijkt me ook logisch dat je het uitzet, want FM DASH kan echt helemaal onafhankelijk van je telefoon werken. Maar mocht je graag alle notificaties dubbel krijgen via zowel FM DASH als Flitsmeister app op je telefoon: dat kan.
Meerdere homeschermen
In eerste instantie begreep ik niet goed waarom ik alleen mijn eigen snelheid zag en de maximale snelheid, als een soort speedometer op een dashboard. #rtfm. Ik had waarschijnlijk over het scherm geswiped en was naar het 2e homescherm gegaan. Of dit een agent in Duitsland o.i.d. langdurig voor de gek kan houden betwijfel ik, maar je kan het natuurlijk proberen. Dit 2e scherm lijkt mij persoonlijk echt IDEAAL voor wie een Tesla Model 3 heeft, je kan eindelijk een snelheidsmeter op je dashboard plaatsen!

Terug naar het normale homescherm, zie je daar een soort wolkjes voor relevante meldingen op een afstand hangen, die steeds dichterbij komen. De icoontjes zijn duidelijk en goed te onderscheiden en voorzien van een relatieve afstand tussen jou en de gemelde locatie.

Zodra je met een trajectcontrole te maken hebt verandert het scherm een klein beetje en komt er ook jouw gemiddelde snelheid bij en eventuele icoontjes voor wegwerkzaamheden. Op de Galecopperbrug reed ik 71 km/u gemiddeld, waar je 70 mag in de wegwerkzaamheden maar aan het einde daarvan weer 80. Direct begon DASH mij luid te waarschuwen met geluid en aangepast homescherm. Top. In het voorbeeld hieronder, zelfde locatie, maar dan dat de GPS ineens dacht dat ik op de 80 km rijbaan reed ipv de 100 km.

Wat ik ook zeer waardeer is de functie voor betaald parkeren. Ben je in een zone van betaaldparkeren, dan verschijnen er kleine blauw P’s op je scherm. Klik je hierop kun je de juiste zone uitkiezen en de parkeeractie starten. Ga je weer rijden krijg je te zien dat FM DASH automatisch de parkeeractie voor je beëindigd, tenzij je dat weigert (maar waarom zou je? of ben je net naar een andere auto overgestapt?).

Toekomstige ontwikkelingen
Tolwegen overal in Europa via FM DASH kunnen betalen en overzichten van je parkeerkosten staan hoog op het lijstje van Flitsmeister. Ik heb een suggestie gedaan over een verbetering aan ritregistratie, zodat dit ook vanaf de DASH kan werken, waarvan FM zegt dat ze het gaan overwegen om te implementeren (in een derde homescherm kunnen aanklikken of je privé of zakelijk rijdt).
Wat ik mis is de (briljante) functie uit de app waar je kan zien hoe lang de verkeerslichten nog op rood staan, ook dit gaat een vorm in de FM DASH krijgen. Wanneer en hoe is nog onbekend.

Gebruik in het buitenland: niet altijd legaal
Wie oud genoeg is om de discussies over de fameuze radardetector (de ‘stinger’) nog te herinneren zal hier misschien niet van opkijken. Maar het gebruiken van de Flitsmeister DASH is in sommige landen illegaal. Sterker nog, in sommige landen is zelfs het hebben van de app op je telefoon al verboden. In Nederland zijn gelukkig de flitsmelder apps wel toegestaan.
- Duitsland: verboden. Apps zoals Flitsmeister mag je niet gebruiken in de auto (boete 75 euro, ook als betrapt door een camera)
- Frankrijk: geheel verboden. Flitsmeister werkt daarom niet echt in Frankrijk en geeft er alleen ‘gevarenzones’ aan (boete tot 1500 euro)
- Italië: gps-apparatuur die gebruikmaakt van een openbare databank is toegestaan
- Oostenrijk: gps-apparatuur die gebruikmaakt van een openbare databank is toegestaan
- Spanje: toegestaan
- Zwitserland, Turkije, Ierland en Slowakije: geheel verboden, je mag een radarmelder zelfs niet in je bezit hebben of vervoeren en de app niet op je telefoon
(bron: Autoweek/DeStentor)
Voor je een van deze landen inrijdt waar flitsmeldingen verboden zijn, is het misschien verstandig om de Flitsmeister DASH te gaan uitschakelen en diep in een koffer wegstoppen.
Beschikbaarheid
Je koopt FM DASH rechtstreeks via de website van Flitsmeister: FM DASH bestellen.
Conclusie
Jammer vind ik dat er niet een paar maanden gratis aan abonnement bij het product wordt weggegeven. De aanschafprijs ligt hoog en daar komen dan de kosten per maand nog bovenop. Bij Flitsmeister TWO kreeg je nog een jaar aan abonnement gratis. Bovendien heb je geen keuze tussen abonnementen en moet je perse het duurste DASH abonnement nemen. Ook als je geen belang hebt bij de rittenregistratie of boetes aanvechten, of liever de dataverbinding op een andere manier zou voorzien – je betaald 9,99 euro per maand. Dat maakt niet alleen de investering fors.
FM geeft aan dat meerdere producten onderhouden en verkopen te veel kosten met zich meebrengen, dus dat ze geen differentiatie in hun aanbod voor de DASH overwegen. Daarom is mijn conclusie dat de FM DASH eigenlijk alleen interessant is voor mensen die elke dag onderweg zijn en vele kilometers maken en vooral voor wie moet bijhouden welke ritten privé of zakelijk zijn.
Maar Flitsmeister FM DASH apparaat vind ik wel oprecht ronduit top. Mijn klachten met betrekking tot de TWO zijn verholpen. Het scherm is goed en de aangeboden diensten zoals het betaaldparkeren zijn ideaal. Dat je voor Flitsmeister meldingen nu helemaal onafhankelijk van je telefoon kunt zijn is geweldig. Al met al is het een top apparaatje. Maar die prijs per maand…
Eindwaardering
Flitsmeister FM DASH is een compleet zelfstandig apparaat dat je waarschuwt voor flitspalen, mobiele flitsers, trajectcontroles en onveilige situaties en files. Je hebt ook diensten als ritregistratie, boetes aanvechten en een super handige betaaldparkeren functie. Ik neig naar 5 uit 5 sterren, want het apparaat is ronduit ideaal voor iedereen die heel veel kilometers maakt. Vooral als je die ritregistratie toch al gebruikt uit het PRO Plus abonnement is de stap niet meer zo groot. Maar of de zeer hoge kosten voor jou ook acceptabel zijn, is een afweging die je zelf moet maken.
Ik maak er uiteindelijk 4,5 uit 5 sterren van omdat ik graag had gezien dat Flitsmeister tenminste de keus had gegeven om een iets vriendelijkere maandprijs te kunnen kiezen zonder boetes aanvechten en ritregistratie.
Pluspunten
- Prachtig scherm & design
- Goed leesbaar in volle zon
- Bouwkwaliteit – premium accessoires
- Oplossing voor makkelijk betaald parkeren
- Grote knoppen
- Goed hoorbaar
Minpunten
- Meest premium abonnement verplicht
- Geen enkele maand gratis abbo bij aankoop
- Niet geschikt voor op de motor
- Scherm gevoelig voor krasjes
Lees ook:
Flitsmeister TWO review nooit meer vergeten de app te starten
Linkjes op deze pagina geven mij (mogelijk) een kleine affiliatie vergoeding. Het kost jou niets extra. Koop dus aub via een van deze linkjes. Dat maakt het mogelijk om deze informatie gratis aan jou aan te blijven bieden.heb je