Engwe heeft met de Engine-X een goedkope Fatbike uitgebracht die brengt wat je zoekt in een elektrische fiets met dikke banden, zonder dat je duizenden euro’s kwijt bent. Zoals alle Fatbikes valt ook deze fiets in de categorie elektrische mountainbikes (e-MTB). Engine-X is gericht op kosten besparen en toch een vette Fatbike te hebben en: het is een legale Fatbike. Je hebt alles wat je verwacht met het voor- en achterlicht op de accu en 7 versnellingen. Het enige wat ik mis is een toetertje en USB connector.
Inhoudsopgave
- Inleiding
- What’s in the box
- Specificaties Engwe Engine-X Fatbike (via Engwe)
- Uitvoeringen
- Ervaringen: Engwe Engine-X Fatbike
- Gewicht is een dingetje voor een vouwfiets
- Schijfremmen en vering
- Versnellingen en snelheid
- Geluid
- Verlichting
- Video review
- Wettelijke beperkingen
- Beschikbaarheid
- Conclusie
- Eindwaardering
- Pluspunten
- Minpunten
Koop via Bestel via
Bestel via
Disclaimer: dit product is door Engwe ter beschikking gesteld om deze review te schrijven. Echter zonder beperkingen; alles wat ik schrijf is mijn mening. #advertentie Linkjes op deze pagina geven mij (mogelijk) een kleine affiliatie vergoeding als Amazon Partner of affiliate via Bol, Coolblue en andere online retailers. Het kost jou niets extra. Koop dus aub via een van deze linkjes. Dat maakt het mogelijk om deze informatie gratis aan jou aan te blijven bieden.

Inleiding
Engwe als fabrikant
ENGWE is een Aziatische fietsenfabrikant en al een tijdje bezig met elektrische fietsen. Het product aanbod is zeer uitgebreid. Bij de nieuwere modellen zien we veel Fatbikes, zoals de Engine-X van deze review, maar bijvoorbeeld ook de zeer interessante combinatie: Engwe L20 Transport Fatbike. Bij o.a Amazon.nl vindt je een lijst van de meest populaire Engwe fietsen en accessoires.
Reviews van fietsen
Het aantal recensies van elektrische fietsen loopt al aardig op. Voor een overzicht, klik hier: Spot on fietsen.
What’s in the box
Inmiddels ben ik gewend aan hoe online gekochte e-bikes arriveren. Je moet zelf een paar minuten sleutelen met wat losse onderdelen. Zodat de fiets goed in de doos past is doorgaans zadel met zadelpen los, trappers, misschien een bel, soms ook de standaard en bagagedrager. Wat altijd ongemonteerd in de doos zit is het stuur. Met ongemonteerd bedoel ik dat je de pen van de stuurstang in het frame moet drukken, zorgen dat het stuur netjes recht onder een hoek van 90 graden op het voorwiel staat en dan de boel aandraaien. Dat voorwiel zit overigens ook los in de doos bij de Engwe Engine-X Fatbike en voor dit alles is er een gereedschapssetje meegeleverd.

De handleiding was helaas vrijwel nutteloos en ondanks mijn uitgebreide ervaring heb ik het stuur verkeerdom op de fiets gezet. Hier kwam ik achter bij het proberen vouwen van de fiets (daarover later meer). Tijdens het monteren leek de remkabel al erg kort, dat had een hint moeten zijn dat ik het stuur niet goed aan het monteren was. #prutser.
Wat je vooral in de doos aantreft is verpakkingsmateriaal. Vrijwel geen piepschuim, wel veel van de plastic variant daarvan. Dat mag gelukkig allemaal in de PMD container. Al met al ben je meestal langer bezig met het verpakkingsmateriaal netjes en voorzichtig weghalen, dan het monteren van de fiets.
Specificaties Engwe Engine-X Fatbike (via Engwe)
- Materiaal frame: 6061 aluminiumlegering
- 250W (zonder beperkingen: 750 W)
- Borstelloze motor (in achteras)
- 55 N.m torque / trekkracht
- 48V13Ah verwijderbare geïntegreerde lithium-ion batterij
- 20″ bij 4″ Fatbike Chao Yang dikke banden
- Maximale snelheid: 25 km/u
- Maximale bereik: 45-100 km
- Maximaal gewicht bestuurder: 150 kg
- Oplaadtijd: 4,5 uur
- Maximale klimgraad: 10°
- Mechanische schijfremmen voor en achter 160 mm
- Shimano Tourney 7 versnellingen
- LCD kleurenscherm YL80C fietscomputer
- Gewicht fiets: 31,7 kg
Engwe geeft zelf aan dat de Engine-X Fatbike geschikt is voor mensen tussen de 162 en 189 cm. Je kan er een paar cm afhalen en erbij tellen, maar om een lekkere zithouding te kunnen vinden adviseer ik dit wel aan te houden. De framehoogte is er alleen in 118 cm en de wielmaat is 20 inch met 4 inch brede Chao Yang banden.
Koop via Bestel via
Bestel via
Disclaimer: met enige regelmaat worden specificaties van fietsen online verkopende e-bike fabrikanten aangepast, waarbij het model en aanduiding gelijk blijven. Controleer daarom zelf of de specificaties nog zijn zoals in deze review beschreven. Deze review is een momentopname en wordt mogelijk niet meer geüpdatet na eerste publicatie.
Uitvoeringen
In het promo plaatje zie je de 3 beschikbare kleuren: wit, rood-oranje en zwart. In alle uitvoeringen zijn er zwarte accenten zoals de bagagedrager, standaard, trappers, wielen, etc. Persoonlijk vind ik de witte variant er het meest mooi uitzien in combinatie met die zwarte accenten. Maar het rood-oranje is erg flitsend. Je mag erop gezien worden! Rood en Zwart vindt je op Amazon.nl – Wit en Zwart kun je bij Bol vinden. Natuurlijk vindt je alle kleuren op Engwe hun eigen website.
Ervaringen: Engwe Engine-X Fatbike
Het is een leuk uitziende fiets die degelijk aanvoelt. De bagagedrager en het handvat op het frame (onder het zadel) maken de fiets handzamer. Ondanks het lichtgewicht aluminium heb je ruim 30 kilo in je handen. Dan wil je graag ergens kunnen vastgrijpen als je de fiets met de hand moet verplaatsen.
Over handzaam gesproken, de handgrepen op het stuur zijn comfortabel en breed genoeg. Je kan al je vingers goed kwijt, de versnellingen zijn makkelijk bereikbaar en de + en – van de PAS instellingen zijn goed te gebruiken.

Gewicht is een dingetje voor een vouwfiets
Dat totale gewicht van 31,7 kg is voor een vouwfiets natuurlijk veel, maar voor een Fatbike is het vrij standaard. Dit gewicht maakt het moeilijker om deze fiets te kunnen vouwen en ik denk dat je het normaal niet snel zult uitvoeren. Maar voor het kunnen vervoeren van de Engwe Engine-X Fatbike in bijvoorbeeld een auto, is dit ideaal. Of voor het makkelijker in een kleinere ruimte kunnen opslaan als je geen grote schuur hebt.
Vouwen gaat sowieso succesvoller zijn als je niet een volslagen prutser bent, zoals ondergetekende en het stuur gewoon goed monteert. De stuurstang hoort met de buiging naar voren gericht te zijn, voor een optimale zithouding. Ik zat in eerste instantie ook niet echt lekker, ik weet nu waarom. Dan vouwt het stuur ook de andere kant op en krijg je dus niet (zoals hieronder) dat het stuur recht omhoog staat. Opgevouwen zijn de afmetingen van het pakketje 55 cm bij 84 cm hoog en 104 cm lang.

Je kan eventueel het zadel ook omlaag verder brengen, of zadel met pen helemaal verwijderen als je de fiets in een auto vervoeren gaat.
Schijfremmen en vering
De fiets is uitgerust met mechanische schijfremmen voor en achter. Ook vering is er zowel voor als achter: in de voorvork en in het frame onder het zadel. Vooral de vering recht onder het zadel kan ik zeer waarderen. Het maakt de Engwe Engine-X tot een volwaardige e-MTB of all terrain bike.

Deze gaaf uitziende driehoek heeft ook nog een functie: namelijk het achterwiel laten veren met de schokdemper. Functioneel, en een mooi ontwerp in één. De travel is wat beperkt tot 2,5 cm, maar de Chao Yang banden helpen ook met vering. Je kan de banden tot 20 PSI oppompen, maar als je de banden tot ongeveer 10 a 13 oppompt is dat genoeg en heb je ook additionele comfort.
Het zadel is ook voorzien van wat vering en voelt zacht en comfortabel aan door extra padding. De uitsparing middenin het zadel zorgt voor extra … uh ruimte… op de plek waar je het misschien kan waarderen 😉

De schokdemper vering op het voorwiel heeft een indrukwekkende 6 cm aan travel! Erg netjes. Stugheid makkelijk instelbaar met de blauwe snelkeuze draaiknop, die je terwijl je rijdt kan bijdraaien. Op de foto zie je ook de 160 mm mechanische remschijven. Helaas niet hydraulisch.
Versnellingen en snelheid
Er zijn 7 versnellingen door een Shimano Tourney versnellingsapparaat. Ik zie zelf weinig nut in vele versnellingen op een elektrische fiets, 7 stuks is een mooi aantal. Je hebt immers de PAS trap-ondersteuning niveaus die als versnellingen dienen. Met een gashendel erbij om op gang te komen tot 6 km/u en dan zelf doortrappen, heb je naar mijn mening eigenlijk geen versnellingen nodig. Ok, als de accu leeg zou zijn dan zal je waarschijnlijk blij zijn met de versnellingen om tenminste te kunnen bewegen, maar je wilt echt geen lege accu en een Fatbike zelf vooruit moeten trappen.

De maximale snelheid is conform wetgeving 25 km per uur aan trapondersteuning. Maximaal is de range in theorie 100 km. In de praktijk zal het zo’n 50 a 60 zijn afhankelijk van (tegen)wind, gewicht van de bestuurder, soort weg en hoe plat of heuvelachtig het terrein is.
Geluid
Het geluid van de motor en drive train klinkt lekker. Het is niet overdreven luid, maar geeft een prettig geluidje dat ik kan waarderen. De ketting en versnellingen zijn ook niet luidruchtig. Het enige wat de eerste tientallen kilometers geluid zal maken, zijn de remschijven. Je kan eventueel knarsende geluiden makkelijk bijstellen met het bijgeleverde gereedschapssetje.

Met de Chao Yang banden heb je niet teveel bandengeluid. Het zijn sowieso fijne en betrouwbare banden, die ik ook al van andere Fatbikes ken en goede ervaringen mee heb. Na meerdere tientallen kilometers heb ik nog geen lekke banden gehad.
Verlichting
Op de verlichting is niets aan te merken. Het licht voor is een sterke witte LED met een reflector, die veel licht geeft. Het licht achter is ook verbonden met de accu en heeft rondom kleine LEDs voor een remlicht. Misschien denk je ‘logisch toch’ dat het achterlicht met de accu is verbonden, maar bij vrij veel e-bikes vinden we verlichting met batterijtjes of zelfs alleen maar een rode reflector.
Het remlicht is overdag niet goed zichtbaar, maar in schemer of donker wel. Engwe heeft niet gekozen om een gimmick als richtingaanwijzers toe te voegen. Niet iets wat ik mis.

Het scherm is zeer goed leesbaar, ook in de volle zon. Het niveau van PAS (paddle assist, trapondersteuning) doe je met robuust aanvoelende knoppen. Ik kon de ‘aan’ knop niet vinden, tot ik per ongeluk aan de onderkant drukte en daar een knop ontdekte. Daar zit dus de aan 😉 Aan de zijkant vindt je de knop voor de verlichting en een selectieknop. Met de selectieknop kun je van ODO naar Trip schakelen. Een slim handigheidje is dat zodra je de verlichting van de fiets inschakelt het scherm een beetje dimmen gaat, zodat je in het donker niet verblind wordt door het scherm.
Video review
Wil je weten hoe het is om de Engwe Engine-X zonder beperkingen te kunnen rijden, zie dan hier.
Wettelijke beperkingen
Engwe Engine-X heeft een CE keurmerk van het officiële testbureau SGS. Hiermee ben je er zeker van dat de fiets voldoet aan gestelde normeringen voor kwaliteit en veiligheid van onderdelen. Standaard is de fiets niet ‘maar zo’ op te voeren of te unlocken. Daarmee voldoet de fiets aan de strikte wetgeving.
De instellingen van mijn review model waren nog wel illegaal. Met de gashendel kon ik zonder te trappen 25 km/u halen, dat mag niet. Engwe heeft mij verzekert dat gewone kopers een Engine-X gaan ontvangen met de correcte instellingen standaard vanuit de fabriek. Je kan de instellingen wijzigen (met enige moeite) om volledig legaal te zijn.
Unlocken?
En ja, je kan nog steeds je fiets unlocken en veel te hard er mee rijden. Het maximale motorvermogen van 750 watt zonder de beperkingen gaan je veel plezier en 290 euro aan boete opleveren. Behalve dat het niet is toegestaan, raad ik het met deze mechanische disc remmen niet aan om 40 km/u of harder te gaan rijden.
Gashendel altijd illegaal?
Overigens zie ik online veel beweringen dat alle gashendels illegaal zijn. Dat is niet waar! Lees meer daarover en de andere wettelijke beperkingen in het speciale blog hierover:
Beschikbaarheid
- Amazon.nl: Zoals in de inleiding genoemd vindt je op Amazon.nl een lijst van de meest populaire Engwe fietsen en accessoires.
- Op Engwe hun eigen website vindt je nog meer accessoires. Koop je bij Engwe zelf kun je ook gebruik maken van Klarna voor de betaling. Gebruik dan een Engwe coupon of voucher NEWCUSTOMER2 voor 2% kortingscode.
- Via Geekmaxi kun je ook de Engwe fietsen bestellen, gebruik dan de Geekmaxi couponcode MGA9F6VS voor 6% extra korting (geldig op alles). Daarmee is op het moment van dit schrijven Geekmaxi het meest goedkoop als je deze kortingscode toepast in het winkelmandje.
Accessoires

Er zijn geen snelbinders meegeleverd en universele binders passen niet, je kan een spin bagagebinder overwegen. Wil je de mogelijkheid om (veel) meer mee te nemen, kijk dan (op hun eigen website) naar de bijpassende Engwe fietstas voor 50 euro. Op het moment van schrijven is die “out of stock”, met verwachte beschikbaarheid vanaf augustus 2024.
Als een slot moet je waarschijnlijk een kettingslot overwegen. Zelfs het Axa Imenso X-Large ringslot heeft als onderste opening slechts 72 mm. Dat komt niet eens in de buurt van breed genoeg voor deze banden.
Zelf heb ik een ABUS Iven 8210 kettingslot (ART2) van 110 cm voor 59,95 euro. Deze vlecht ik gemakkelijk om de bagagedrager heen wanneer ik aan het fietsen ben. 85 cm is erg kort, 110 cm is naar mijn mening de ideale lengte voor een Fatbike (of scooter). Mocht je liever een ART3 ketting aanschaffen (voor een fietsverzekering), dan raad ik de ABUS Ivy 9210 aan voor een paar tientjes meer.
Vouwslot
Van Engwe kreeg ik een vouwslot toegestuurd. Deze kun je als accessoire mee bestellen, als je via de Engwe Europa website besteld. Het is een praktische oplossing die je gemakkelijk meeneemt, weinig ruimte nodig heeft en ook niet zo zwaar is als een kettingslot. Het montageplaatje kreeg ik echter nergens goed op de buizen van de Engine-X Fatbike geplaatst. Ook het frame van de Fatbike is net wat dikker dan bij standaard fietsen, natuurlijk.

Conclusie
Het is erg jammer dat Fatbikes zo’n negatieve klank hebben gekregen door 12 a 15 jarige kleine ‘schoffies’ die zich niet weten te gedragen. Een Fatbike is een stoer vervoersmiddel waar je heerlijke comfortabel op kunt cruisen, ook over minder goed wegdek of compleet off-road. Engwe is zichzelf aan het profileren als een Fatbike expert en ook de Engine-X is wederom een prima elektrische fiets met dikke banden voor een aangenaam budget van nog geen 1300 euro.
Ik mis alleen een toeter, dat past beter bij zo’n vette e-bike als dit dan een tragisch iel belletje. Ik had ook graag een USB connector gezien om de telefoon op te kunnen laden.
Eindwaardering
Met Engwe Engine-X heb je een Fatbike die een optimaal comfort geeft en je brengt waar je heen wilt. En er meer-dan-prima uitziet. Zonder bijzondere ingrepen is de fiets netjes volgens de wetgeving en als je echt perse wilt kun je alsnog (veel) sneller. 4,5 uit 5 sterren.
Koop via Bestel via
Bestel via
Pluspunten
- Prijs-kwaliteitverhouding is top
- Verlichting voor- en achter op de accu
- Remlicht in achterlicht geïntegreerd
- De standaard is zeer stabiel
- Kadans sensor
Unlock is mogelijk tot een beest van een Fatbike
Minpunten
- Ik mis een toeter
- Geen USB connector om je telefoon op te laden
- Motor zou best iets agressiever mogen zijn in de standaard instellingen, vooral heuvelop
- Mechanische remschijven i.p.v. hydraulisch
#advertentie Linkjes op deze pagina geven mij (mogelijk) een kleine affiliatie vergoeding als Amazon Partner of affiliate via Bol, Coolblue en andere online retailers. Het kost jou niets extra. Koop dus aub via een van deze linkjes. Dat maakt het mogelijk om deze informatie gratis aan jou aan te blijven bieden.