Eleglide M1 Plus MTB e-bike review fun met torque sensor

Via Geekmaxi kregen we de Eleglide M1 PLUS eMTB elektrische fiets om te reviewen, uitgerust met 29 inch wielen. Deze eMTB met trapondersteuning tot 25 km/h is een stoere fiets, met o.a. voorvering en goede CST banden. Met een prijs van tussen de 750 en 890 euro (met kortingscode vanaf 700 euro!) en verzending binnen Europa, is dit een zeer leuke eMTB. Wat de fiets zo leuk maakt, naast de prijs, leggen we uit in deze review.

Disclaimer: we hebben dit product van Geekmaxi ter beschikking gekregen om deze review te schrijven. Echter zonder beperkingen; alles wat ik schrijf is mijn mening en geen sales-praat.

Bestel bij Geekmaxi  Koop via Koop via Amazon

Introductie

Eleglide is een Chinese fabrikant van elektrische fietsen, met een focus op het leveren van entry-level fietsen in Europa. Nee, klik nog niet direct weg aub, er is weinig mis met deze fietsen. Een prima fiets voor een prima prijs, zoals je ze alleen bij action of aldi of zo in tijdelijke acties tegen komt – maar dan als de standaard prijs. Vanuit Geekmaxi krijg je 1 jaar garantie op de onderdelen. Voeg daarbij dat er vanuit Europese voorraad geleverd wordt, dus korte levertijden en geen issues met douanekosten.

In het product portfolio zien we vooral een vorm van e-mountainbikes, of sportieve fietsen, en allemaal voor vriendelijke prijzen. Alle modellen kosten beneden de 1000 euro, op de Fat Tire Tankroll na die ongeveer 1200 euro kost.

Eleglide M1 PLUS: what’s in the box?

Er zijn meerdere versies van de Eleglide M1 PLUS met vooral een verschil in formaat van de wielen. Voor iemand die wat kleiner van postuur is, kan gekozen worden voor de 27,5″ wielen. Via Geekmaxi (ook bekend van de Geekbuying familie) kregen we de kans om de Eleglide M1 Plus in de 29″ wielen variant uit te testen.

In de doos vinden we meerdere doosjes met heel veel plastic zakjes, voor alle nog te assembleren onderdelen. Er is een setje aan gereedschappen meegeleverd voor het monteren van de onderdelen.

Verder vinden we ook een “gift” in de doos: speciale handvaten die als gashendel kunnen functioneren. Ik vermoed (= weet vrij zeker) dat deze illegaal zijn in Nederland. Een gashendel helpt je vanuit stilstand in beweging te komen, wat volgens de wetgeving mag tot 6 km/u, waarna je met de trapondersteuning zelf verder kunt versnellen. Naast de fiets zelf, in een stuk of 4 delen, vinden we nog een handleiding in het Engels, Italiaans, Frans, Duits, Spaans en verrassend genoeg: Pools.

Free gift!
Cadeautje waarvoor je aan oom agent moet gaan betalen

Daarbij is nog een geüpgraded variant gekomen die ook app support heeft via een bluetooth connectie. Vanaf midden-eind juli 2023 is alleen nog de variant met app support leverbaar voor de 29″ versie wielen, op het moment van schrijven is de 27,5″ wielen versie nog zonder app support leverbaar. Verder zijn de 29 en 27.5 gelijk aan elkaar.

Specificaties Eleglide M1 PLUS 29 e-MTB (via Geekmaxi)

  • Shimano Tourney 21-versnellingen met 3 tanden voor en 7 achter
  • Sunrun drivetrain
  • LED licht voor
  • geen licht achter (alleen reflector)
  • schokdemper voor (hydraulisch)
  • schijfremmen voor en achter
  • 250 W motor (achterwiel)
  • 36v 12.5 Ah Lithium accu
  • CST banden
  • Europese goedkeur
  • Trapondersteuning tot 25 km/h
  • Torque sensor ipv snelheidssensor (!)
  • Aluminiumlegering frame AL6061
  • 22 kg totaal gewicht
  • Smart app support

Disclaimer: met enige regelmaat worden specificaties van fietsen door Chinese e-bike fabrikanten aangepast, waarbij het model en aanduiding gelijk blijven. Controleer daarom zelf of de specificaties nog zijn zoals in deze review beschreven. Deze review is een momentopname en wordt mogelijk niet meer geüpdatet na eerste publicatie. 

Eleglide M1 Plus - derailleur achter
Derailleur achter, nog zonder de beschermer

Een beschermer voor de derailleur is wel meegeleverd, op de foto hierboven had ik die nog niet gemonteerd. Verder kun je hier ook de schijfrem achter zien en de motor en in het algemeen de nette afwerking van de fiets.

Ontwerp

Smaken verschillen, maar ik vind persoonlijk de fiets er erg gaaf uitzien. Het zwart met geel werkt goed. De afwerking is netjes en het geheel voelt kwalitatief prima aan. Gebruikte onderdelen zijn meestal entry-level, maar van gerenommeerde fabrikanten als Shimano.

De accu ligt als een blok los op het aluminium frame, maar ik vind dit geen afbreuk doen aan het design. Het past eigenlijk wel bij het stoere uiterlijk van een mountainbike. Bij fietsen waar de accu in het frame wordt geïntegreerd zie je vaak dat het hele frame dan fors of dik gemaakt wordt; dan heeft dit mijn voorkeur.

Eleglide M1 Plus ontwerp: accu ligt als een blok op het frame
Accu ligt als een blok op het frame

Laadtijd voor de accu, van volledig leeg naar geheel vol is 7 a 8 uur.

Ervaringen: uitpakken en in elkaar zetten

Fietsen die je via internet besteld moet je altijd nog in enige mate zelf in elkaar zetten. De Eleglide M1 Plus 29 is geen uitzondering. Door de manier van verpakking wordt de kans op transportschade beperkt gehouden en is tegelijk het in elkaar zetten niet teveel werk. Met een paar minuten kun je al klaar zijn. Een filmpje van Eleglide zelf:

Ervaringen: bereik

Bij gebruik in vrij ruw terrein zal er meer van de motor gevraagd worden en zal het maximale bereik aanzienlijk teruglopen. Zonder (tegen)wind en op asfalt zal het maximale bereik ongetwijfeld gemakkelijk richting de 100 km gaan, maar daarvoor rij je niet op een eMTB.

Realistisch gezien zal je zo’n 65 km mogen verwachten als je op wisselend terrein rijdt. Voor een e-MTB is dat prima, dit is geen tour fiets waar je urenlang in dezelfde houding op gaat fietsen. Een beetje semi-offroad crossen met deze fiets: zeker wel.

Eleglide M1 Plus - CST banden met profiel
CST banden met profiel brengen je waar je wilt rijden

De zithouding op mountainbikes vind ik persoonlijk niet geschikt voor hele lange ritten in dezelfde houding, het zadel vaak ook niet. Bij de Eleglide M1 Plus wil ik graag nog een positieve opmerking plaatsen over de handgrepen: die zijn van een prettig formaat.

Dit klinkt onbelangrijk, maar bij meerdere Chinese fietsen zijn de handvaten onprettig smal waardoor je geforceerd met je vingers op de versnellingen zit of je pink buiten de greep hebt. Als je op ruw terrein rijdt en goed aan je stuur wilt kunnen trekken, is dat uitermate onpraktisch. Bij de Eleglide is dat geen issue: de handvaten zijn breed genoeg en niet voor kleine kinderhandjes.

Dijk van Kampen naar Reeve
Dijk van Kampen naar Reeve: geen probleem met de vering en de Eleglide motor (klikbaar voor groter formaat)

Als we het dan toch over goede onderdelen hebben, dan benoem ik ook nog de standaard. Natuurlijk, op een echte MTB hoort geen standaard. Maar waar ik bij een vorige testfiets de standaard vooral een rammelding moest noemen, bij de Eleglide M1 Plus is het prima in orde. De standaard rammelt niet en de fiets staat er zeer stevig op. Prettig om te kunnen concluderen dat ondanks de lage prijs niet overmatig is bezuinigd.

Ervaringen: fun

Ik heb echt plezier gehad met het rondrijden op deze fiets. Door de manier waarop de trapondersteuning werkt (zie volgende paragraaf) heb je bij het minste aan beweging van de trappers al direct ondersteuning. Voeg daarbij de gemakkelijk in te stellen hydraulische vering en bospaadjes of andere oppervlakten die verre van asfalt-glad zijn, zijn geen probleem.

Het fysieke maximale vermogen van deze motor is 400 Watt en het levert 45 Nm koppel aan trekkracht. Gezien het prijsniveau van deze entry-level eMTB is dat netjes. Je merkt wel dat de trekkracht om een heuvel op te komen beperkt is. Zodra je een steviger stijgingspercentage te verwerken krijgt, zal de motor er moeite mee hebben en verlies je (veel) snelheid. Je zal dan zelf met je benen aan het werk moeten om deze 22 kilogram aan aluminium de heuvel op te krijgen.

Bij deze heuvel (links) haalde ik net de top, maar veel langer of steiler had de heuvel niet moeten zijn. Met een geleidelijke stijging is een langere heuvel geen probleem, hoewel de motor je niet met 25 km/u de heuvel op zal brengen. Je zal dan veel van het werk zelf moeten doen. Dat maakt dit een sportieve fiets, die je wel ondersteunt, maar waarbij je ook nog veel zelf te doen hebt.

Heuveltjes bij Kampen
Heuvel links is kort en zeer steil, rechts geleidelijk en geen probleem (klikbaar voor groter formaat)

Heel mul zand ga je met deze banden en deze motor niet doorheen komen. Ik kwam nog vrij ver (hieronder, links) en ik weet niet zeker of ik zelf weggleed, of dat de motor trekkracht verloor en ik daardoor weggleed. Waarschijnlijk een beetje van beide. Rechts vooral grond en dit was geen enkel probleem. Wat mij betreft geen verrassing, maar verwacht dus niet dat je met deze e-MTB ineens een four-wheel-drive offroad buggy hebt.

Zand bij nieuwbouw Reeve
Heel mul zand links en minder mulle grond rechts – beide nabij Reeve

Indien je (veel?) meer geld besteed aan een e-bike met een sterkere motor met meer Newtonmeter aan koppel, zal je verder en hoger komen.

Ervaringen: fun door torque sensor

Maar… wat nou echt de fun in deze fiets brengt, is de torque sensor voor de trapondersteuning! Wanneer je nog maar de helft van een omwenteling hebt gemaakt met je trappers, voel je de motor al aanspringen. Dit is bij een e-MTB heel erg prettig.

Waar een eerdere ervaring met een snelheidssensor mij frustrerende over de identiteitscrisis die soort-van e-MTBs vaak hebben, de Eleglide M1 Plus met z’n torque sensor betekent dat je vanuit stilstand bijna direct ondersteuning gaat voelen. Wat mij betreft is dat een verschil tussen een ‘sportief uitziende’ elektrische fiets en een e-MTB.

Verder fun-verhogend zou zijn om de ‘gashendel’ te monteren. Op de openbare weg is het niet toegestaan. Of dat op bospaadjes wel mag is mij onbekend. Je eigen verantwoording. Met de gashendel kun je zelf bepalen hoeveel “trap” ondersteuning je wilt en met je eigen benen focussen om je evenwicht te houden en/of die steile helling op te komen. Vooral vanuit stilstand zou dit ideaal kunnen zijn voor een e-MTB.

Update: een gashendel is in Nederland weldegelijk toegestaan. Vanuit stilstand kan dit je op gang brengen. Het is niet de bedoeling dat je zonder je benen te bewegen 25 km/u kan rijden met de gashendel, maar hier wordt de wetgeving minder duidelijk.

(Geen) ervaring: app

Inmiddels is er een nieuwere versie van de M1 Plus 29 en 27.5 beschikbaar gekomen, waarbij het mogelijk is om een connectie met een app te maken. Onze reviewversie had deze functie nog niet. De functionaliteit van de app is beperkt, maar een leuke gimmick. Alle informatie in deze paragraaf komt van de website van Geekmaxi en Eleglide zelf.

Je kan natuurlijk het niveau van de accu zien, de helderheid van het display instellen en de fiets op slot zetten. Daarmee bedoelt Eleglide dat je de accu op slot kunt zetten, zodat de aan/uit-knop niet kan worden omgezet.

Vrijwel alle nieuwe bestellingen van de 29″ worden ingevuld door de versie met app support. Voor de 27.5″ wielen versie lijkt het nog vooral zonder app support te zijn.

Eleglide M1 Plus met app support
Eleglide M1 Plus met app support (bron: eleglide)

Beschikbaarheid

Voor de 29″ versie is de standaard prijs 889,99 euro. Met 27,5″ wielen zakken de kosten naar 849,99 euro.

Op het moment van dit schrijven zijn er echter kortingscodes beschikbaar via Geekmaxi:

  • M1 Plus 29: gebruik 50 euro kortingscode 5DdU8qNV of met kortingscode AVSVGBY7 voor slechts 739,99 euro!
  • M1 Plus 27.5: tijdelijk is de standaard prijs 799,99 euro of met kortingscode 69U5hCwR voor slechts 649,99 euro.

Directe links:

  • via Geekmaxi voor M1 Plus 29 met 29″ wielen;
  • via Geekmaxi voor M1 Plus 27.5 met 27,5″ wielen.

Via Amazon.de liggen de prijzen hoger op het moment van dit schrijven dan met de genoemde kortingscodes. Mochten die niet meer geldig zijn, check dan Amazon voor misschien een mooie aanbieding:

  • via Amazon.de voor 29″-met-app a 829,99 euro;
  • via Amazon.de voor 27,5″ wielen a 749,99 euro.

Zoals zo vaak met bijzondere producten, helaas is er geen beschikbaarheid via amazon.nl. Tot augustus zou je 5% korting moeten krijgen bij Amazon.de met de code M1PLUS29.

Via Geekmaxi is het ook mogelijk om accessoires aan te schaffen. Voor het totale overzicht zie Geekmaxi hier, maar noemenswaardig vind ik vooral de prijs van een vervangende accu (249 euro) en uh… extreem lelijke spatborden.

Functioneel zijn ze ongetwijfeld, maar dan misschien maar even liever schone kleren in een tas meenemen bij regenachtig weer, dan met deze spatborden rijden.

Eleglide M1 Plus - spatborden maken de fiets niet mooier
Spatborden maken de M1 Plus niet mooier (bron: Geekmaxi)

Fietshelm

Een fietshelm is een verstandige keus. Nee, niet stoer, zelfs een beetje onprettig. Maar wel zo gezond voor je, helemaal als je gaat mountainbiken. Let wel dat je een helm met minimaal keurmerk CE:DIN EN 1078 kiest (of veiligheidsnorm EN 1080 voor kinderen). Dit beschermd je bij een val met een fiets met trapondersteuning (25 km/u). Koop deze niet via Aliexpress oid. Bij een uitgebreide test met fietshelmen door AD/Consumentenbond met EN 1078 keurmerk kwam o.a. de inklapbare Closca heel goed uit de test. Bij bol.com is deze op moment van dit schrijven in de aanbieding voor slechts 49 euro – gemiddeld is de prijs 79 euro.

Voor een speed-pedelec wil je eigenlijk het keurmerk NTA 8776, die ook bij een hogere snelheid jouw hoofd nog beschermd. Prijzen voor een fietshelm met dit keurmerk lopen snel op. Voor een acceptabele prijs van een mooi model vond ik de MIPS variant van de Met Urbex voor 59,95 euro. Fijn aan deze helm is de uitgebreide keus in kleuren en formaten en het ingebouwde rode achterlicht. Veel e-MTB, zoals ook deze Eleglide M1 Plus, missen een achterlicht en dan is dit een uitkomst. Ik heb deze Met Urbex MIPS zelf aangeschaft en de helm is niet te zwaar, de blauwe versie vind ik heel mooi en voor een NTA 8776 helm is de prijs acceptabel.

Goedkope(re) opties met het genoemde EN1078 keurmerk zijn er te over, bijvoorbeeld de Crevice Black (in wit/zwart) voor 29,99 euro.

Conclusie

Voor een elektrische mountainbike is de prijsstelling van Eleglide heel goed. Je krijgt een fiets met prima afwerking, 3 jaar garantie en levering vanuit voorraad in Europa. Het is een entry-level MTB, maar met de torque sensor en goede voorvering en 21 versnellingen mag de fiets zich een e-mountainbike noemen. Wat je voor je lage investering terugkrijgt is een heel erg leuke fiets die er prima uitziet.

De 45 Nm koppel van de motor levert aan de lage kant trekkracht voor een e-MTB, idealiter wil je 60 a 80 Nm, maar dat zou ook wat met de prijs doen. Voor deze prijsklasse mag je dat niet verwachten.

Ik kan eigenlijk alleen maar klagen over het ontbreken van een achterlicht en de reflectoren die je tussen de spaken moet aanbrengen. Het is een entry-level (budget) fiets, maar Eleglide heeft een zeer prima pakketje samen weten te stellen.

Eindoordeel

Ja, er zijn betere fietsen met sterkere motoren met meer koppel (trekkracht) en voor een e-MTB is 45 Nm aan de lage kant. Maar veel meer koppel betaal je al snel 2 a 3x zoveel voor. Voor deze prijs (helemaal met de kortingscodes die wij je mochten aanbieden) is dit een heel erg goede deal: 4.5 uit 5 sterren.

Bestel bij Geekmaxi  Koop via Koop via Amazon

Pluspunten

  • Torque sensor trapondersteuning
  • Zeer competitieve prijsstelling
  • Prijs, prijs, prijs (en een kortingscode!)
  • Gashendel optioneel
  • Hoge kwaliteit afwerking
  • Flitsend design
  • CST banden
  • Goede vering in de voorvork

Minpunten

  • Geen verlichting achter meegeleverd
  • Soms wat onduidelijke handleiding
  • Geen slot
  • Losse reflectoren in je spaken
  • Optionele spatbord is niet mooi
  • Eleglide after-market spatborden zijn erg lelijk
  • 45 Nm koppel voor een e-MTB is aan de lage kant

 

Linkjes op deze pagina geven ons een kleine affiliatie vergoeding. Het kost jou niets extra. Koop dus aub via een van onze linkjes. Dat maakt het ons mogelijk om deze informatie gratis aan jou aan te blijven bieden.

 

Onze beoordeling

2 thoughts on “Eleglide M1 Plus MTB e-bike review fun met torque sensor

    1. Dank voor je reactie.
      Mijn review model had een torque sensor. Vanuit stilstand, druk op de pedalen en direct ondersteuning.
      Er is echter een ‘verbeterde versie’ gekomen, die met de app ondersteuning waar ik al naar verwijs in de review. De eerste versie daarvan had nog wel een torque sensor, maar een weer ‘verbeterde versie’ lijkt geen torque sensor meer te hebben. Erg spijtig want dat was de leukste/beste feature aan deze fiets voor dat geld.
      Chinese ebike fabrikanten wijzigen met hoge regelmaat de specificaties van de fietsen. Bijvoorbeeld bij de PVY Z20 Pro heb ik de versie ontvangen waar de verlichting is aangesloten op de accu. Vorige versie had batterij LED lampjes. Ik zal een disclaimer hierover in de reviews gaan opnemen.

      Toevoeging: volgens mijn contactpersoon zou je het kunnen instellen in het menu of je bij 0 start al support wilt. Aangezien deze review van 8 maanden geleden is heb ik geen beschikking over de fiets dus kan het niet checken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.