A Dece Oasis ADO D30 MTB E-bike review

ADO D30

De ADO D30 is een elektrische fiets die als een sportieve city bike in de markt wordt gezet met wat trekjes van een MTB E-bike. De D30 is voorzien van een sterke motor voor trapondersteuning en gericht op de Europese markt, met Europese goedkeur. Met ook een Europees prijskaartje.

A Dece Oasis

A Dece Oasis

A Dece Oasis, of ADO, is van origine een Aziatisch fietsenmerk dat vooral bekend is van opvouwbare elektrische fietsen. Het merk is nog vrij jong, maar heeft zich snel weten te onderscheiden door e-bikes te maken die vooral in de grote en dichtbevolkte steden populair zijn geworden voor het maken van korte trips tot 40 kilometer. ADO hoort ergens in de Xiaomi familie thuis. Lees verder over ADO op About Us (Engelstalig).

ADO D30 en D30C uitvoeringen

De ADO D30 e-bike is echter niet zo’n opvouwbaar product, maar heeft wel een extreem makkelijk te demonteren voorwiel om de fiets makkelijker te vervoeren. De maximale range van de fiets ligt ook hoger, officieel rond de 90 km – realistischer is dit zo’n 75 km zonder te hoeven opladen. Deze fiets is de eerste waarmee ADO zich wil richten op de “overseas”-markt en daarbij vooral het vizier heeft op Europa.

Zoals geschreven in de inleiding is de D30 een sportieve e-bike met sterke motor voor trapondersteuning en voldoet deze aan de Europese wetgeving voor elektrische fietsen. Dat wil zeggen: je moet trappen om de motor aan te laten springen en de maximale snelheid van trapondersteuning is 25 km/h. De mogelijkheid om dit via het instellingenmenu te manipuleren lijkt helaas uitgezet te zijn.

1 framehoogte

Framehoogte

Zoals bij de meeste Chinese e-bikes is er maar 1 framehoogte beschikbaar. Dit beperkt de lengte van de gebruiker van de fiets tussen 165cm tot 190cm volgens ADO. Omdat het een MTB is kun je toch al niet uitgaan van de standaard frame hoogtes, maar de D30 vertaald naar ongeveer maat 51 a 52. Je kan het stuur wel  iets omlaag of omhoog richten, maar niet echt omhoog trekken. Alleen het zadel kan omhoog; een lang persoon zal dan verder voorover geboden zitten.

D30 grijs D30 wit

Kleuren en uitvoeringen

De beschikbare kleuren zijn een mooie donkere zilvergrijze afwerking of flitsend helder wit. De verf is er goed op aangebracht en de mat zilvergrijs vind ik persoonlijk heel mooi. De lassen zijn onzichtbaar (‘smooth welding’) en het ziet er allemaal heel mooi afgewerkt uit.

Leverbare uitvoeringen zijn een wat meer simpele variant met 9 versnellingen (D30C), of de luxere variant (D30) met 11 versnellingen en een schok absorbeersysteem dat met een knopje op het stuur gebruikt kan worden. De introductieprijzen zijn vrij fors en doen helaas niet veel onder voor de meeste andere e-bike merken met respectievelijk 1499 euro en 1899 euro.

Insta360 Go2 XE

Het is ook mogelijk om met korting een Insta360 GO2 XE camera kit van 1440P bij 50fps en elektrische bandenpomp er bij mee bestellen voor zo’n 200 euro extra. Elke dag wordt er 1 Insta360 panoramacamera weggegeven aan iemand die de D30 of D30C E-bike heeft besteld. De camera zelf is een super klein ding en in de doos vindt je diverse manieren om er gebruik van te maken met allerlei houders. De review van deze camera volgt op een later tijdstip. Verder zit er in de doos ook nog een portable elektrische banden pomp.

D30 Camerakit
Insta360 GO 2 en ADO mobiele pomp

Persoonlijk zou ik de 200 euro extra liever voor een ander doel gebruiken dan deze camera en de bandenpomp. De pomp werkt wel briljant en is niet extreem zwaar, maar bij een lekke band gaat zo’n pompje je toch niet helpen. De camera is een leuk hebbedingetje, maar ik heb er zelf niet direct een nut voor.

Garantie

ADOEBIKE beloofd 1 jaar volledige garantie waarbij je gratis alle vervangende onderdelen toegestuurd krijgt. Door lokale magazijnen is de levering van onderdelen naar verwachting binnen enkele dagen (voor Nederland is ‘lokaal’ Duitsland; andere Europese magazijnen zijn er in Polen, Italië, Spanje). Je zal wel zelf aan het sleutelen moeten, maar daarvoor heeft ADO instructievideo’s om je te helpen.

Specificaties D30 & D30C (via ADOebike.com)

  • 22 kg aluminium frame
  • Maximaal 120 kg belasting.
  • Shimano Deore 11 versnellingen (D30) / 9 versnellingen (D30C)
  • D30 met schokdemper systeem
  • 42Nm 250W borstelloze motor
  • 10Ah accu tot 90 km bereik (realistisch: 70 a 80 km)
  • 27,5″ wielen
  • KMC ketting
  • Metalen pedalen
  • 160mm hydraulische schijfremmen

Ervaringen met D30 sportieve city bike

Via ADOEBIKE heb ik een elektrische D30 sportieve city bike te leen gekregen om te testen en deze review te schrijven.

Verpakking

Na slechts een korte levertijd ontving ik een enorm grote doos met daarin een cocon van een soort peurschuim die zich niet makkelijk liet uitpakken. Het schuim zorgt er daarentegen wel voor dat er weinig kans is op transportschade.

D30 in de doos
Doos
D30 in een cocon
Cocon

De truc lijkt te zijn om de cocon uit de doos te halen en daarna in het verlengde van de fiets met een grote schaar vanaf boven tot onder het spul “door te snijden”, waarna je grofweg 2 helften over gaat houden. Dan kun je de onderdelen van de fiets eruit pakken en aan het assembleren gaan. Mijn keuken lag naderhand helemaal vol met de troep. Buiten doen is ook geen optie, dan waait het alle kanten op en deze chemische troep is niet biologisch afbreekbaar.

Open cocon
Goed verpakt – geeft wel veel rommel

Gewicht en remmen

Een van de dingen die mij direct opviel was dat het gewicht van de D30 meevalt, in vergelijk met andere e-bike merken. Het aluminium frame brengt een fijne gewichtsreductie tot ‘slechts’ 22 kg. Dat maakt de D30 makkelijker handelbaar dan de gemiddelde elektrische fiets in deze prijsklasse, die al snel zo rond de 28 kg zit. Als de elektrische ondersteuning wegvalt bij een lege accu, dan is het natuurlijk wel een flink gewicht.

Schijfremmen
160mm hydraulische schijfremmen: voor en achter

De 160mm hydraulische schijfremmen werken top en zoals je zou mogen verwachten. Geen enkele klacht hier. Wel even een paar keer een goede rem test mee doen zodat ze wat ingewerkt zijn voordat je een berg ermee probeert af te rijden, om de remkracht volledig te kunnen benutten.

Rijervaring met G-Drive

Het belangrijkste wat de D30 als sportieve city bike brengt is een krachtige motor voor niet-vlak terrein met intelligentie om daar het maximum uit te halen door “G-Drive”. Inderdaad is dat waar deze e-bike het verschil maakt met de 42Nm 250W motor, gezien deze prijsklasse. Op de Nederlandse markt zie je ook steeds meer e-bikes verschijnen met zelfs 60 Nm. Daarvoor moet je wel enkele honderden euro’s extra meenemen.

G-Drive werkt goed en reageert vrijwel direct op verandering van terrein of situatie. Zodra je tegen een heuvel oprijdt (of een brug o.i.d.), dan voel je de motor gelijk meer vermogen uitoefenen om met dezelfde snelheid omhoog te blijven rijden. De e-bike van mijn vriendin ligt direct een paar meter achter me.

Balans is in orde

De fiets zelf fietst prima en is in goede balans – fiets je even zonder handen dan blijf je overeind en rechtuit fietsen zonder trillen. De trapondersteuning start spoedig zodra je een paar kilometer per uur rijdt, maar als je de ADO D30 als een elektrische MTB ziet in plaats van een sportieve city bike, is dit een rare keus en zou het logischer zijn de ondersteuning te kunnen activeren bij belasting en niet te trappen tot boven de 5 km/u. Voor een MTB, immers, als je tegen een heuvel op wilt, wil je graag direct vanuit stilstand ondersteuning zodat je heuvelop in beweging kunt komen. Daar zit in de Europese wetgeving wel wat ruimte voor, jammer dat ADO die ruimte niet heeft gepakt doordat in de D30 een snelheidsmeter in de pedalen is gebruikt i.p.v. een torque sensor.

D30 schokdemper
De schokdemper. Alle 11 versnellingen op de achteras

Aan de andere kant is er op de duurdere variant van de D30 wel de schokdemper die naast de extra versnellingen als een van de belangrijkste verkoopargumenten geldt voor het grote prijsverschil tussen de D30 t.o.v. de D30C. De demper biedt 30-40 millimeter speling en alleen in de voor-as. Voor een bospad zal het genoeg zijn.

Uiterlijk

De reflectoren zijn duidelijk aanwezig op de fiets. Zowel de oranje die tussen de spaken zitten geklemd, als een reflector onder de koplamp. Dat de oranje reflectoren tussen de spaken zitten lijkt nogal 1990 maar als je met je MTB door modder scheurt en daarna met nog half vieze banden de normale weg op gaat, kan een reflectiestrip op de band zelf geheel onder de modder zitten. Ik had liever een mooiere oplossing gezien, maar ok. De voorlamp doe je aan door de menuknop omhoog ingedrukt te houden, de lamp achter werkt op batterijen. Beide zijn zeker fel genoeg.

Het S830 fietscomputertje is niet heel bijzonder, wel goed leesbaar en vrij groot. Bediening gaat met knoppen bij je linker hand. Misschien is het meest noemenswaardig de mogelijkheid om een USB kabel er op aan te sluiten om (bijvoorbeeld) je telefoon op te kunnen laden. De hoeveelheid ampère is nergens terug te vinden en ik heb het niet kunnen meten. Snel-laden hoef je niet te verwachten natuurlijk.

Instellingen

Elk merk heeft natuurlijk zijn eigen afstellingen, maar wat ik irritant vond was dat de e-bike van mijn vriendin de trapondersteuning tot een net iets hogere snelheid bracht. Dus het was niet relaxt samen fietsen a 25 km/u, de snelheid verschilde net ietsje teveel.

ADO heeft in de fietscomputer een settingsmenu verborgen zitten waar ik dacht zelf wel even wat instellingen te kunnen doen. Helaas. Het enige wat de instellingen veranderen is de doorberekening van hoe snel je fietst en wat je resterend accupercentage is. De daadwerkelijke instellingen om de fiets sneller te laten rijden bleken hard uitgezet te zijn en niet aan te passen (hint: de bovenste en onderste knop tegelijk indrukken en vasthouden – schrijf de originele instellingen wel even goed op voor je gaat knutselen).

S830 fietscomputer
ADO D30 S830 fietscomputer met links de besturing en direct rechts daarvan de knop om de schokdemper te activeren

De S830 heeft instellingen van P1 tot P16, er missen een paar opties t.o.v. van wat de luxere ADO fietscomputers bieden. De zichtbaarheid van dit scherm is ook in de zon prima.

Conclusie

Jammer vind ik het ontbreken van een slot (AXA ringslot met insteekoptie natuurlijk a.u.b….) welke met dezelfde sleutel zou kunnen werken als het uitpakken van de accu. Misschien is een slot ook niet relevant voor een MTB, als je de fiets als echte eMTB zou willen gebruiken in plaats van alleen maar een sportieve city bike. Met die argumentatie heb je dan ook geen standaard nodig; welke je overigens voor gebruik als echte MTB er sowieso wel af zou willen halen. De standaard trilt bij heel oneffen terrein.

Daarnaast is het heel teleurstellend dat er geen optie is om vanaf 0 kilometer per uur direct ondersteuning te kunnen krijgen. Rij je langzaam doordat je op ongelijk terrein een moeilijke, langzame, beweging wil of moet maken, dan valt je ondersteuning uit en moet je ineens 22 kilo aluminium zelf vooruit en omhoog zien te krijgen. Daar heb je dan wel 11 versnellingen voor en hydraulische schijfremmen.

Al met al voelt de ADO D30 e-bike meer als een sportieve city bike aan, dan een echte eMTB en maakt het bovenstaande ook niet zoveel uit. Maar dan zou een spatbord op het achterwiel weer heel gewenst zijn om bij een vochtig wegdek niet je hele rug onder de spatten te hebben. Toch verkeert de D30 wel een beetje in een identiteitscrisis als je dan weer naar de schokdemper kijkt en bijvoorbeeld het quick-release systeem op de voorband voor het makkelijker vervoeren.

quick release voorwiel
Quick release op het voorwiel

Tot slot, na slechts een paar kilometer gereden te hebben had ik al een lekke band. En dit was op een vlak fietspad. De nylon buitenband is niet heel dik en de tubes zelf zijn ook niet heel bijzonder. De banden zeggen dan wel heel enthousiast “all terrain”, maar voor een echte MTB zou je de banden waarschijnlijk als eerste en per direct willen vervangen.

Eindwaardering

Uiteindelijk komt het natuurlijk aan op budget en wensen. Neem je de duurdere uitvoering met 11 versnellingen en schokdemper dan kom je op 1899 euro, wat ik een vrij hoog bedrag vindt – hoewel het past bij wat je krijgt en in vergelijking met andere in Nederland beschikbare e-bikes is de prijs zelfs nog vrij laag. Maar toch mist dat premium gevoel en ik word heel eerlijk niet echt heel warm van deze fiets als een echte MTB, want dan is het allemaal het net niet.

Logischer vind ik de 9 versnellingen en zonder schokdemper, want dat past meer bij een sportieve city bike. En dan kom je nog honderden euros goedkoper uit op 1499 voor de D30C. Ik hou het voor mijn eindconclusie op 3,5 uit 5 sterren. Zodra ADO tenminste de banden door betere exemplaren gaat vervangen, want zonder dat moet er eigenlijk nog een half sterretje af.

Beschikbaarheid

De D30 en D30C zijn te koop rechtstreeks via ADO zelf.

Pluspunten

  • Sterke motor (42 Nm, 250W, 36 Volt) in het achterwiel
  • Accu in het frame geïntegreerd, maar kan eruit gepakt worden
  • Voorwiel makkelijk eruit te pakken voor transport
  • Schijfremmen
  • Slechts 22 kg
  • Flitsend design met goede smooth-welding afwerking
  • USB poort in de S830 fietscomputer
  • Zelf in elkaar zetten is fluitje van een cent
  • Shimano Deore versnellingen en derailleur

Minpunten

  • Snelheidssensor i.p.v. torque = no-no op eMTB
  • 1 size fits all?
  • Schokdemper is ok, maar niet indrukwekkend
  • Versnellingen op het achterwiel, geen op de trap-as
  • Geen slot af-fabriek, geen aansluiting voor veiligheidsketting standaard
  • Prijzig voor online Aziatische leverancier
  • Verpakking geeft heel veel chemische rommel
  • Fragiele banden
Onze beoordeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.