PVY Z20 Plus Fatbike e-bike review opvouwbare dikke banden met 100 Nm koppel

PVY Z20 Plus

PVY Z20 Plus is een Fatbike e-bike met een indrukwekkend vermogen en dito koppel (trekkracht) van 100 Nm. PVY omschrijft deze e-bike als een ‘all terrain’ e-bike. Veel andere fabrikanten gaan voor de e-MTB (mountainbike) terminologie of hebben het tenminste over een sportieve e-bike. Dit is misschien wel de eerste echte e-MTB die ik in handen heb en dan blijft de fabrikant zo vrij bescheiden. Uit de titel van deze review vraag je misschien wat de opvouwbare dikke banden zijn? Uhm nee, niet de banden. Ik heb het over dat deze e-bike in het vouwfiets segment valt. Nee, wacht! Klik nog niet weg. Deze fiets is oprecht gaaf. Als je van de dikke banden Fatbike rage houdt.

Ik heb ook nog een 100 euro PVY kortingscode voor je, dus bij interesse, lees vooral verder.

Koop rechtstreeks bij PVY

Disclaimer: dit product is door PVY Bike ter beschikking gesteld om deze review te schrijven. Echter zonder beperkingen; alles wat ik schrijf is mijn mening en geen sales-praat.

Intro

PVY bestaat al een kleine 10 jaar als bedrijf maar heeft zich in 2022 opnieuw uitgevonden als een fabrikant van e-bikes. PVY stelt zich tot doel om samen te rijden naar een duurzame toekomst. Een mooie slogan voor een e-bike fabrikant. Natuurlijk volgt PVY de trend van opvouwbare e-bikes. In veel grotere steden overal in de wereld zie je dat mensen met een auto of trein naar de stad gaan en dan overgaan naar een e-bike om dagelijkse verkeersinfarcten en overvolle metro’s te ontwijken. Dan wil je natuurlijk dat die e-bike niet teveel ruimte inneemt. En daar is de trend van opvouwbare e-bikes.

Voor de PVY Z20 Plus zijn daarom 2 trends samengevoegd: Fatbike e-bike en vouwbare fiets. Een e-bike die je kunt opvouwen maakt opslag en transport natuurlijk heel veel gemakkelijker. Zelfs in het geval van een dikke banden e-bike. Behalve dubbelvouwen kan ook het hoge stuur omgevouwen worden.

PVY Z20 Plus - vouwbaar frame
Het frame is vouwbaar en het hoge stuur kan dan ook nog plat

 

PVY Z20 Plus met vouwbaar stuur
Ook het hoge stuur is gemakkelijk vouwbaar en blijft veilig

 

PVY Z20 Plus
PVY Z20 Plus – vouwbare dikke banden (commerciële foto van PVY)

Het andere model van PVY is de Z20 Pro die een paar maanden geleden voor het eerst op de markt is gekomen. Qua uiterlijk ziet deze er redelijk vergelijkbaar uit, maar dan met ‘normale’ banden en heeft net iets minder indrukwekkende specificaties. Natuurlijk is de prijs er ook naar, voor de PVY Z20 Pro ben je zo’n 719 euro kwijt. Dat is 500 euro minder dan voor de PVY Z20 Plus 1000. Je vindt een review van de PVY Z20 Pro hier.

Z20 Pro
PVY Z20 Pro – net iets minder indrukwekkende specificaties (commerciële foto van PVY)

Inmiddels heeft PVY ook de nieuwe PVY H500 PRO beschikbaar gemaakt. Dit is een soort slanke e-MTB met 21 versnellingen. De nieuwste aankondiging is de PVY S2, een heel klein model.

Vermogen, koppel, trekkracht

Veel van de goedkopere of ‘budget’ e-bikes zijn uitgerust met een motor die niet meer dan de wettelijk toegestane 250 Watt vermogen levert en vaak slechts 45 Nm (newtonmeter) aan koppel. Dit is genoeg om je van a naar b te brengen en maakt het voor de fabrikanten mogelijk om een hele goedkope e-bike voor je te bouwen – waar  de accu vaak nog de helft van de prijs is. Maar zoals met bijna alles in het leven: meer is veel beter.

Meer (piek)vermogen in de motor en meer koppel zorgt voor meer trekkracht, waardoor je sneller kunt accelereren of met je e-bike gemakkelijker een (steile) helling kan oprijden. In de praktijk betekend dit dat wanneer je bij een verkeerslicht stil stond, je in kortere tijd versnelt naar 25 km/u. Of als je een helling oprijdt (wanneer je een brug op gaat, of door een fiets tunnel omlaag bent gegaan en weer terug omhoog), dat je dan minder veel vertraagt. Een e-bike met minimale specificaties aan (piek)vermogen en weinig koppel, zal moeite hebben om jouw snelheid op 25 km/u te houden. Met meer koppel (60, 75 of zelfs 100 Nm) en een hoger vermogen, zal je minder vertragen en gemakkelijker de helling oprijden met een snelheid dichtbij de 25 km/u.

Mocht je vaak off-road willen gaan, of echt gaan mountainbiken, of langere fietstochten maken waarbij je graag de trapondersteuning maximaal wilt benutten, dan wil je meer koppel en meer maximaal piekvermogen. Meer vermogen en meer koppel wil doorgaans echter ook zeggen, een (veel) hogere aanschafprijs.

What’s in the box

PVY levert de e-bike al vrij compleet geassembleerd aan en veel assemblage werk is niet meer nodig. De onderdelen die we los in de doos aantreffen zijn het voorwiel, het grote spatbord die boven dat voorwiel moet komen, trappers en de fietscomputer. Ook het hoge stuur moet nog geplaatst worden. Verder vinden we een telefoonhouder in de doos, iets wat ik tot nu zonder uitzondering bij elke Aziatische e-bike als een ‘gift’ in de doos heb mogen vinden. PVY noemt het geen cadeau, het hoort blijkbaar standaard bij de e-bike.

Naast het frame en genoemde losse onderdelen is de doos opgevuld met aanzienlijk veel van het zachte soort piepschuim en 5 schroefjes om de boel te monteren. Dat is vooral voor het voorste spatbord en de koplamp. Natuurlijk is er ook een 48 volt oplader voor de accu in de doos aanwezig.

PVY Z20 Plus - spatbord in Chinese krant
Spatbord omwikkeld met een Aziatische krant

Het spatbord was omwikkeld met een krant, blijkbaar ook bruikbaar als object om koppies tegenaan te geven. Dit was uniek voor mijn review model, gewone klanten krijgen geen krant maar een normale verpakking. Ik vond het grappig om een Chinese krant te zien en m’n kat was er ook blij mee.

PVY Z20 Plus full frontal sideways
Oranje fatbike PVY Z20 Plus met 1000 watt 100 Nm

Uitvoeringen PVY Z20 Plus: 500 en 1000

Op dit moment zijn er 2 verschillende uitvoeringen en deze zijn er in 2 kleuren. Mat grijs en beige/kaki kleur. Mijn testfiets is in een soort metallic oranje, die is nog niet te koop via PVY website, maar zal op korte termijn toegevoegd worden als optie. Heel flitsend. Persoonlijk vind ik deze oranje kleur aantrekkelijker dan het kaki en grijs. Je rijdt immers een Fatbike, als je niet wilde opvallen had je een ander model moeten kiezen met dunne bandjes.

Verschillen tussen de PVY Z20 Plus 500 en PVY Z20 Plus 1000 zijn relatief beperkt, maar toch groot genoeg dat ik persoonlijk de 200 euro extra die ‘de 1000’ kost, er zeker voor beschikbaar zou willen maken. De aanduiding van de varianten slaat op het maximale piek motorvermogen in Watt dat ze leveren: 500 Watt en 1000 Watt. In beide gevallen wordt dat geweldige vermogen helaas beperkt tot 250 Watt om te voldoen aan de Europese normering voor e-bikes met trapondersteuning, maar voor een piekbelasting heb je het wel onder je trappers (heuvelop, wind).

Een belangrijk(er?) verschil is de hoeveelheid koppel die de motor levert: 60 Nm bij de 500, versus 100 Nm bij de 1000. Verder is er nog een klein verschil in accucapaciteit met 14 Ah tegen 16.5 Ah, wat resulteert in een theoretisch maximum bereik van 100 kilometer tegen 120 kilometer voor respectievelijk de PVY Z20 Plus 500 en de 1000.

Ten slotte is een verschil dat de 500 is uitgerust met mechanische schijfremmen en de 1000 met hydraulische schijfremmen. Hoe belangrijk dit is, kan ik je oprecht niet vertellen. De theorie zegt dat je met hydraulische schijfremmen beter gedoseerd kunt remmen en meer remkracht hebt dan bij mechanische schijfremmen. Zolang je tot 25 km/u  met trapondersteuning rijdt, lijkt me het belang beperkt, maar hydraulische schijfremmen zullen ongetwijfeld comfortabeler zijn. Heb jij hier een mening over? Ik lees het graag in de comments!

PVY hydraulische schijfremmen
Hydraulische schijfremmen zijn verstelbaar

Zou je de 500 unlocken heb je een maximale snelheid van 39 km/u en bij de 1000 is de maximale snelheid in theorie zelfs 50 km/u. Kort gezegd: het mag niet en op de openbare weg hier in Nederland zou je dit eigenlijk ook niet moeten willen doen. Maar het kan wel. Hierover volgt meer informatie in de paragraaf over Wettelijke beperkingen.

Accu in het frame is verwijderbaar
Accu kan makkelijk uit het frame gehaald worden om in huis op te laden

Specificaties PVY Z20 Plus (via PVY Bike)

In dit lijstje met specificaties ga ik uit van de versie die ik heb getest, de luxere PVY Z20 Plus 1000:

  • 20 inch diameter wielen
  • 4 inch brede band
  • Triple Shock schokdempers
  • Hydraulische schijfremmen 160mm
  • 48 Volt motor in de achteras
  • 16.5Ah, 792WH accu
  • 100 Nm koppel
  • 1000 Watt vermogen, locked op 250 Watt
  • Waterdicht kleurenscherm met USB poort
  • Chao Yang Fatbike banden
  • Shimano Tourney 7 versnellingen
  • Toeter (als op een waterscooter)
  • Snelheidssensor, geen koppelsensor
  • Maximum draaggewicht 150 kg

Zoals zo vaak met e-bikes die je online besteld, is er maar 1 framehoogte beschikbaar. PVY geeft aan dat de lengte van een berijder tussen de 165 en 210 cm mag liggen. Dankzij de in hoogte verstelbare zadelpen en stuurkolom kun je een prettige houding verkrijgen, naar eigen wens.

Helaas kan de zadelpen niet laag genoeg om iemand van onder de 165 op de fiets te laten rijden. Je komt niet makkelijk genoeg met de benen aan de grond. Ik ben zelf 176 en heb een ideale zithouding.

Disclaimer: met enige regelmaat worden specificaties van fietsen door Chinese e-bike fabrikanten aangepast, waarbij het model en aanduiding gelijk blijven. Controleer daarom zelf of de specificaties nog zijn zoals in deze review beschreven. Deze review is een momentopname en wordt mogelijk niet meer geüpdatet na eerste publicatie. 

Trapondersteuning tot 25 km/u

Kijkend naar het vermogen van 1000 Watt en 100 Nm koppel, zie ik een e-bike die me het gevoel geeft bedoeld te zijn als een speed-pedelec om 45 km/u mee te kunnen gaan. Mogelijk dat de extra eisen rond veiligheid, toelatingstesten en bijvoorbeeld het verplichte proces van aanvragen van een blauw kenteken en het op naam laten zetten van een pedelec e-bike PVY heeft afgeschrikt. Het is natuurlijk een extra en heel administratief proces. Doordat PVY de verkopen zelf rechtstreeks doet (je koopt bij PVY zelf), zouden ze dit dan ook zelf moeten regelen. Eigenlijk jammer, want dit brute beest kan het technisch wel aan.

PVY heeft gekozen voor een omwentelingensensor i.p.v. een torque sensor (koppelsensor). Een torque sensor kwam ik tegen kwam op de recent gereviewde Eleglide M1 Plus. Een snelheidssensor is wat je standaard op vrijwel alle e-bikes tegen zult komen, maar een torque sensor geeft wel heel veel fun. PVY Z20 Plus heeft echter een gashendel, wat dit ‘probleem’ oplost. Hierdoor kom je vanuit stilstand heel gemakkelijk snel op weg. Voeg de 1000 W (piek)vermogen daar aan toe en je bent sneller weg dan wie dan ook. Of dit in de praktijk ook zo goed werkt en compensatie genoeg levert ga je lezen in de paragraaf met mijn ervaringen.

Voor de duidelijkheid: PVY Z20 Plus is een elektrische fiets die verkocht wordt als een normale elektrische fiets die je met trapondersteuning tot aan 25 km/u maximum snelheid brengt. En dat doet met hele dikke banden en een bruut uiterlijk en vouwbaar is. Zoals veel Fatbikes is deze ook te unlocken en technisch ondersteunt deze fiets het ook dat je veel sneller kunt. En nee, dat mag niet.

We interrupt for a short commercial

Een erg gaaf promo filmpje van de PVY Z20 Plus:

Verder zie je in dit filmpje van 6 seconden waarom een vouwbare e-bike handig is en hoe makkelijk dat kan met de Z20:

Wettelijke beperkingen

PVY Z20 Plus heeft een CE keurmerk van het officiële testbureau SGS. Hiermee ben je er zeker van dat de fiets voldoet aan gestelde normeringen voor kwaliteit en veiligheid van onderdelen. Maar dan moet je met deze fiets wel geheel binnen de (be)perk(ing)en blijven. Pun intended. Zie bijvoorbeeld dit stuk op de website van ANWB.

Wat absoluut niet mag is het unlocken van deze fiets, zodat de beperking tot 25 km/u trapondersteuning wegvalt en je gebruik kan maken van volledig elektrisch rijden als een e-scooter en/of de maximale snelheid opschroeven tot theoretisch 50 km/u (of maximaal 39 km/u voor de PVY Z20 Plus 500). Doe je dat unlocken wel, dan ben je niet verzekerd en bij een ongeval ben je altijd aansprakelijk. Op de openbare weg zou je dit niet moeten willen doen. Niet alleen omdat oom agent een afkeurende mening heeft, maar ook zeker voor je eigen veiligheid en andere weggebruikers. Ga je volledig off-road dan ben je misschien veilig van oom agent, maar opzichters van Staatsbosbeheer zijn nog veel strikter tegen (e-bike) mountainbikers.

Quote: “Eenmaal op de openbare weg mag de opgevoerde e-bike in beslag worden genomen. Ook kan een boete van 290 euro worden opgelegd.” De wetgever is het er zeker niet mee eens als je met deze fiets boven de 25 km/u zal gaan.

Het unlocken van deze fiets is kinderlijk eenvoudig en kan via een paar knoppencombinaties op de fietscomputer en een enkele instelling. Op eigen risico natuurlijk, ik weet nergens iets van. Breek je iets bij jezelf of bij een ander – verwacht geen enkel begrip of medewerking van je verzekering.

Misschien vraag je nu jezelf af wat je dan wel aan die 1000 watt vermogen hebt als het daarna toch beperkt wordt? Vooral dat je bij heuvelop weinig(minder) vertraagt dan bij een e-bike met weinig vermogen en koppel. Die 100 newtonmeter aan koppel levert prettig veel trekkracht voor heuvelachtig terrein. En trek je de gashendel open (als in: draai je de knop), dan vlieg je vooruit.

Ter inspiratie wil ik nog een MTB route noemen. Bij Natuurmonumenten kun je een vignet aanschaffen voor weinig en daar zijn meer mogelijkheden waar je zonder veel problemen los kunt gaan met een (e-)MTB in mooie natuur. Zie bijvoorbeeld de Trans Nederland Route website voor inspiratie.

Ervaringen: assemblage

Het assembleren is niet veel werk. De trappers plaatsen, het voorwiel, spatbord over dat voorwiel en koplamp en de fietscomputer. Al met al is zelfs een onhandig persoon niet meer dan een half uur bezig vanaf het moment dat je de doos open maakt. Ik ben nog wel even bezig geweest met het monteren van het hoge stuur. Aan de handleiding had ik helaas weinig tot niets, normale klanten krijgen een sterk verbeterde handleiding is mij belooft. Mocht dat niet het geval zijn, op het YouTube kanaal van PVY kun je een filmpje vinden dat je laat zien hoe het allemaal in elkaar moet. Niet dat het heel moeilijk is, maar met dit filmpje als ondersteuning wordt het allemaal nog een stuk duidelijker en gemakkelijker:

Wat mij opvalt is dat alle onderdelen niet top of the line zijn, maar wel van prima kwaliteit. Eerdere Fatbikes die ik gezien heb, of reviews van gelezen of gezien heb, omschrijven vaak hoe slecht de onderdelen zijn van andere merken Chinese Fatbikes. PVY heeft wel vooral veel entry level producten gekozen, maar van toch zeer acceptabele kwaliteit. De Shimano Tourney set is daar een goed voorbeeld van. Prima derailleur en versnellingsapparaat, bedoelt om de prijs van de e-bike laag te houden en toch betrouwbaar.

PVY Z20 Plus met Shimano Tourney
Entry level Shimano versnellingsapparaat – niets mis mee

Ervaringen: vering en zadel

Bij veel e-MTB zien we alleen een vering bij het voorwiel. PVY Z20 Plus heeft met Triple Shock een 3 dubbele vering. De schokdempers voor en achter werken erg prettig, ondanks dat ze niet

Polderweg met ribbels naast de rijbaan
Ribbels naast de rijbaan? Welke ribbels?

extreem veel bewegingsruimte hebben. Voor de schokdemper achter is dit 20 millimeter. In de voorvork heeft de vering een kleine 50 millimeter ruimte, met een draaiknop om de stijfheid snel en gemakkelijk aan te passen. Het zadel is ongewoon breed. Hier wijkt PVY af van de vele sportieve zadels die je meestal ziet op ‘sportieve’ Chinese e-bikes. Dit is iets waar ik persoonlijk blij mee ben, want dit zadel ervaar ik als veel comfortabeler en zachter voor mijn achterste. De vering in het zadel is nog verder comfort verhogend.

Bij een testritje reed ik expres net naast de rijbaan, waar wat kleine – en blijkbaar ook grotere – gaten zitten om de schokdempers te testen. Ik kan zeggen: test geslaagd. Met te hoge snelheid door een te breed en te diep gat resulteerde alleen in heel veel opspattend vies water en vooral een verhoogde hartslag. Dat was echt super leuk over het randje van gevaarlijk. Dankzij de dikke banden en vering was het prima te doen.

Ook de ribbels die je tegenwoordig typisch ziet (voelt) naast de rijbaan op 60 km/u polderwegen, je voelt ze niet eens (zie foto).

PVY schokdemper achter onder het zadel
Schokdemper achter onder het zadel

Ervaringen: gashendel

Eerder in deze review noemde ik al de gashendel waar de PVY Z20 Plus mee is uitgerust. Volgens de Nederlandse wetgeving voor e-bikes met trapondersteuning, mag een gashendel je op weg helpen vanuit stilstand tot ongeveer 6 km/u. Mijn review uitvoering was al vooraf zo ingesteld dat ik er 32 km/u mee kan halen en ook de gashendel voluit zetten wil zeggen dat ik als een e-scooter vooruit knal, zonder de benen te hoeven bewegen en bijna direct op die 32 km/u zit. Uhh… daar klopt iets niet. Maar leuk is het zeker wel. Dat hoort natuurlijk niet. Foei.

PVY heeft me inmiddels bevestigd dat ze voor normale leveringen van de PVY Z20 Plus de instellingen zo zullen hebben staan dat deze volledig in overstemming is met de super saaie veilige Nederlandse/Europese wetgeving. Natuurlijk is dat ook verstandiger.

Zie verderop in deze review wat advies over het aanschaffen van een helm en koop die aub ook. Echt. Mocht je sneller gaan dan 30 km/u en zelf geen brildrager zijn, bestel er dan ook gelijk een fietsbril of goede zonnebril bij. Op hogere snelheid insecten in je ogen krijgen, wil je absoluut niet.

Deze gashendel is overigens ook een mooi voorbeeld van hoe PVY ondanks de lage prijs voor deze Fatbike e-bike een prima product heeft weten af te leveren dat premium aanvoelt. Bij andere Fatbikes of e-bikes die met een gashendel zijn uitgerust zie of lees ik vaak dat deze maar 1 stand hebben met direct en onmiddellijk 100% vermogen op de wielen, wat omschreven werd als ronduit gevaarlijk. De gashendel van de Z20 Plus maakt het mogelijk om ‘gewoon’ te doseren in hoeveel je wilt versnellen. Wil je direct voluit, dat kan ook, maar je kan ook heel rustig wegrijden.

PVY Z20 Plus - gashendel
Gashendel draait makkelijk en is ook comfortabel open te houden tijdens het rijden

Mocht het nog niet duidelijk zijn uit de tekst zover: de gashendel is super bruikbaar en maakt dat ik de torque sensor niet mis. Gashendel open en je gaat direct vooruit, dan trappen om verder te versnellen. Comfortabel en prima.

Ervaringen: unlocken

De instellingen unlocken en aanpassen kun je heel gemakkelijk zelf doen. Hier heb je geen moeilijke firmware updates voor nodig, gewoon een paar knoppen indrukken en paar snelle aanpassingen en gaan. Je kan de maximale snelheid makkelijk aanpassen en zou je op de theoretische 50 km/u kunnen zetten. Ook de instellingen unlocken dat je zonder te trappen vooruit gaat met behulp van de gashendel kun je aanpassen. Je hebt dan ineens een e-scooter. De maximale snelheid van die gashendel aanpassen van 6 km/u maximaal tot volle snelheid: ook mogelijk.

Natuurlijk heb ik dit niet gedaan. #askingforafriend. Maar ik weet wel heel toevallig dat de maximale snelheid die je op vlak terrein eruit kunt persen ongeveer 42 a 43 km/u is. Met veel tegenwind zakt de maximale snelheid terug tot net onder de 40 km/u. Ga je een heuvel omhoog zakt de snelheid ook terug, maar je voelt dat je heel veel power onder de trappers hebt. Stel je alles maximaal in en draai je dan in 1 ruk de gashendel om tot vol vermogen, dan voel je een zeer oncomfortabele push vooruit, zoveel kracht zit er in de motor.

Wanneer je de gashendel draait kun je deze gemakkelijk en comfortabel zo houden en zou je geheel zonder te hoeven trappen vooruit gaan. Alsof je een scooter of snorfiets rijdt. De accuduur zakt dan natuurlijk wel sneller terug en je maximale bereik wordt heel snel veel minder bij hogere snelheid en niet of weinig meetrappen.

Ervaringen: toeter en verlichting

Grappig is de toeter op deze e-bike. Die is luid! Toeoeoet. Ook dit is weer zo’n teken dat ik denk dat PVY een speed-pedelec in gedachten had bij het ontwerpen van deze e-bike en draagt bij aan het premium gevoel. Geen goedkoop belletje, maar een echte toeter. Ik had een vergelijkbare toeter op mijn (benzine)scooter enkele jaren geleden.

PVY Z20 Plus Knoppen voor toeter, richtingaanwijzer en verlichting
Knoppen voor toeter, richtingaanwijzer en verlichting

Boven de knop voor de toeter vinden we de knoppen voor verlichting. De koplamp bestaat uit 4 felle witte LEDs. Achter vinden we een prima rood achterlicht en… richtingaanwijzers en remlicht. De richtingaanwijzers hebben zo’n lopende beweging als je ook vaak bij moderne auto’s ziet. Wat mij betreft is dit meer een gimmick dan echt heel nuttig, als fietser dien je nog steeds je hand uit te steken om aan te geven waar je heen gaat (niet dat iemand dat doet…), andere weggebruikers voor je of naast je kunnen deze richtingaanwijzers immers niet zien als ze niet recht achter je zitten. Overdag in volle zon zijn de richtingaanwijzers ook wat moeilijk te zien en andere weggebruikers verwachten geen fiets met richtingaanwijzers. ’s Avonds zijn ze wel heel goed zichtbaar voor iedereen achter je.

PVY Z20 Plus - verlichting achter
Verlichting achter, lopende richtingaanwijzer en remlicht

Hier zit dan ook gelijk een van mijn (zeer weinige) klachten over dit beest van een Fatbike: de richtingaanwijzers maken geen enkel geluid. Hierdoor hoor je niet wanneer je ze mogelijk vergeten bent om uit te doen. Ook is er geen andere manier voor je om erop gewezen te worden dat je ze vergeten bent om uit te doen. Het scherm heeft hier geen indicator voor en er is geen LEDje of andere indicator dat je een richtingaanwijzer aan hebt. Dat is jammer, want bij veel scooters zie ik dat berijders daar al vergeten om de richtingaanwijzer uit te zetten. Eigenlijk een probleem van luxe dit natuurlijk. Ik gebruik de richtingaanwijzers vrijwel niet.

Ervaringen: fun

Tja, mocht het nog niet duidelijk zijn… deze brute Fatbike is een en al fun. Helemaal wanneer die unlocked is. Zodra je richting de 32 km/u gaat merk je echt snelheid en gaat de hoeveelheid tegenwind die je opvangt flink omhoog. Ronduit veel plezier dit. Hier merk je overigens dat de wetgever weliswaar voorzichtig is, maar wel een punt heeft met een snelheid tot 25 km/u toe te staan. Zodra je sneller gaat, worden bochten nemen ineens een kwestie van goed afremmen, je remweg is veel langer en een helm en fietsbril zijn ineens vrijwel noodzakelijk. Nog los van wat er gebeurd als je met 30 kilo aan aluminium + lichaamsgewicht op hogere snelheid tegen anderen oprijdt. Of met deze banden: overheen iemand heen rijdt.

Het uiterlijk is misschien een kwestie van smaak, maar persoonlijk vind ik deze oranje Fatbike echt geweldig. Je mag erop gezien worden. Alles voelt solide aan en van prima kwaliteit. Deze e-bike is een top product voor een heel acceptabele prijs wat mij betreft.

Voor een normaal gebruik om van a naar b te komen heb je genoeg trekkracht met deze motor en 100 Nm aan koppel, spatborden en alles. Het gemak om de fiets te kunnen vouwen helpt om deze bijvoorbeeld achterin een auto mee te vervoeren dichter naar waar je er gebruik van wilt maken als de gehele reis te lang is. Of simpelweg om je naar een plek te brengen waar je volop kan genieten van wat deze fiets je te bieden heeft.

Bovenop de dijk naast de bypass Reevediep bij Kampen
Bovenop de dijk naast de bypass Reevediep bij Kampen

Een stukje off-road gaan is eigenlijk niet eens een uitdaging. De dikke banden geven je genoeg evenwicht en met het koppel sleurt de motor je ‘er’ wel doorheen of tegen de heuvel op. Dankzij de schokdempers doe je dat dan ook nog eens heel comfortabel. Ideaal voor luien mensen 🙂

Bochtje door het zand
Ook bochtje maken door het zand is geen probleem

Beschikbaarheid

Kopen van deze stoere fiets doe je rechtstreeks via de PVY Bike webshop zelf. Je krijgt gratis verzending binnen Europa en die verzending is vanuit Italië. Binnen een week is je e-bike bij je binnen zonder douane problemen. Via zowel Amazon.de als Amazon.nl is er geen beschikbaarheid van de PVY Z20 Plus.

Wanneer je rechtstreeks via PVY Bike koopt is betaling in termijnen mogelijk via Klarna.

Je vindt hier ook accessoires als een nieuwe binnenband (25 euro), een nieuwe oplader, of een anti-diefstal kabel met vingerafdruksensor (99 euro) en bijna elk ander onderdeel van de fiets, op het frame zelf na. Het enige wat ik in de lijst mis zijn de schokdempers/vering. Deze lijken mij echter universeel van aard, dus dat zou geen probleem moeten geven mocht je die op termijn moeten vervangen. Voor een nieuwe accu betaal je 369 euro. Al met al hele nette prijzen voor de vervangende onderdelen.

Nog een tip voor wat extra korting: ga je via deze link naar hun website, krijg je een pop-up om je in te schrijven voor de PVY nieuwsbrief en krijg je 30 euro korting.

PVY heeft me de mogelijkheid gegeven om je een 100 euro kortingscode voor PVY Z20 Plus aan te bieden. Gebruik hiervoor de kortingscode HR100 en deze link.

Fietshelm

Een fietshelm is een verstandige keus. Nee, niet stoer, zelfs een beetje onprettig. Maar wel zo gezond voor je, helemaal als je gaat off-roaden. Let wel dat je een helm met minimaal keurmerk CE:DIN EN 1078 kiest (of veiligheidsnorm EN 1080 voor kinderen). Dit beschermd je bij een val met een fiets met trapondersteuning (25 km/u). Koop deze niet via Aliexpress o.i.d. Bespaar niet op je hoofd. Een uitgebreide test met fietshelmen door AD/Consumentenbond met EN 1078 keurmerk noemde o.a. de inklapbare Closca als goed en een mooi design. Bij bol.com is deze op moment van dit schrijven in de aanbieding voor slechts 49 euro. Gemiddeld is de prijs 79 euro. Via Amazon.nl is de Closca in verschillende kleuren te koop tussen de 64 en 69,90 euro.

Voor een speed-pedelec wil je eigenlijk het keurmerk NTA 8776, die ook bij een hogere snelheid jouw hoofd nog beschermd. Prijzen voor een fietshelm met dit keurmerk lopen snel op. Voor een acceptabele prijs van een mooi sportief model vond ik de MIPS variant van de MET Urbex voor 49,95 euro. Fijn aan deze helm is de uitgebreide keus in kleuren en formaten en het ingebouwde rode achterlicht. Veel e-MTB missen een goed achterlicht en dan is dit een uitkomst. Ik heb deze MET Urbex MIPS aangeschaft en de helm is niet te zwaar. Voor een NTA 8776 helm is ook de prijs acceptabel.

Goedkope(re) opties met het genoemde EN1078 keurmerk zijn er te over, bijvoorbeeld de Crevice Black (in wit/zwart) voor 34 euro bij Amazon.

Ringslot en ketting

Zoals bij bijna alle fietsen wordt er geen slot standaard meegeleverd. Ik dacht het Axa Imenso X-Large ringslot te gaan plaatsen. De onderste opening van dit slot is echter slechts 72 mm. Dat komt niet eens in de buurt van breed genoeg voor deze banden.

Abus Iven 8210 kettingslot
Abus Iven 8210 kettingslot ART2

Na enig zoeken en wat overwegingen ben ik gegaan voor een kettingslot van ABUS. De ABUS Iven 8210 kettingslot (ART2) van 110 cm voor 59,95 euro. Deze vlecht ik gemakkelijk om de bagagedrager heen wanneer ik aan het fietsen ben. 85 cm is erg kort, 110 cm is naar mijn mening de ideale lengte, langer is onnodig voor een e-bike. Mocht je liever een ART3 ketting aanschaffen, dan raad ik de ABUS Ivy 9210 aan voor een paar tientjes meer.

Conclusie

Andere Fatbike fietsen met vergelijkbare specificaties zijn maar zo de helft duurder met 1800 euro als een ‘vanaf’ prijs. Maar je moet houden van die dikke banden. Er zijn goedkopere Fatbikes, maar niet met zo enorm veel newtonmeter aan koppel en 1000 Watt motor. Je krijgt er maximaal 250 W van, met dank aan de Europese wetgeving. Maar die piekkracht verborgen onder de begrenzing, is er wel. In combinatie met 100 Nm koppel maakt dit een serieus leuk stukje speelgoed. (nee ik ga niet opnieuw zeggen ‘vooral als unlocked’, dat vul je zelf maar in) Tegen een heel acceptabel prijskaartje.

Van andere e-bike fabrikanten heb ik exact hetzelfde frame gezien voor een vouwbare Fatbike als de PVY Z20 Plus. Daarbij was het de verdere aankleding van de e-bike die afwijkt. Bijvoorbeeld een ander versnellingenapparaat, andere verlichting, of de gevaarlijke gashendel die ik eerder noemde, etc. De grootste verschillen zitten in de motor, vermogen, koppel en prijs. 1000 Watt vermogen, 100 Nm koppel en de zeer prettige prijs. PVY heeft het heel goed aangepakt voor zo’n totaalpakket.

Persoonlijk vind ik de Fatbike er erg stoer uit zien. Maar dit schijnt een ding te zijn voor mannen met een beetje overgewicht en ruim boven de 30. Ben jij dat ook en voel je je aangesproken? Dan is deze Z20 Plus zeker wat voor jou! Maar – ook als je dat niet bent – de Z20 Plus is een leuke en comfortabele e-bike. Dankzij de mogelijkheid tot opvouwen is deze ook heel praktisch. Ik heb erg genoten van het mogen uittesten van deze fiets en kan de fiets van harte aanbevelen.

PVY Z20 Plus orange beauty
Orange beauty. Een e-bike om op gezien te mogen worden

Eindconclusie

De PVY Z20 Plus 1000 is een comfortabele en sportieve e-bike die er heel bruut uitziet en indrukwekkende specificaties heeft. Spreekt de Fatbike jou aan, dan kun je aan deze prijs je geen buil vallen. Misschien wel even een helmpje op om die buil echt te voorkomen. In deze price range kan ik niet anders dan 5 uit 5 sterren geven. Ja ook als je wel netjes aan de wetgeving voldoet. Het comfort dat deze fiets biedt is ook uitmuntend.

Koop rechtstreeks bij PVY

Pluspunten

  • Fatbike (ziet er stiekem gewoon gaaf uit)
  • Vouwbaar
  • USB-connector in het kleurenscherm
  • 100 Nm koppel
  • 1000 Watt piekvermogen
  • Driedubbele schokdempers
  • Hydraulische schijfremmen
  • Geweldige prijs-kwaliteit verhouding
  • Hoog stuur, prettige zithouding
  • Goede verlichting voor en achter, een richtingaanwijzer
  • Vervangende onderdelen makkelijk te bestellen
  • Voelt premium aan, goed afgewerkt
  • Kan gemakkelijk unlocked worden, zonder firmware updates

Minpunten

  • Fatbike valt niet bij iedereen in de smaak
  • Losse reflectoren in de spaken
  • Richtingaanwijzers zijn niet duidelijk genoeg overdag,  voelen aan als een gimmick
  • Richtingaanwijzers maken geen geluid
  • Beperkte beschikbaarheid, kopen kan (bijna) uitsluitend via PVY
  • Handleiding vrij nutteloos voor assemblage (maar YouTube helpt!)

 

Linkjes op deze pagina geven mij (mogelijk) een kleine affiliatie vergoeding. Het kost jou niets extra. Koop dus aub via een van deze linkjes. Dat maakt het mogelijk om deze informatie gratis aan jou aan te blijven bieden.

Onze beoordeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.