PVY H500 Pro is een sportieve e-bike voorzien van een vrij sterke 38 nm motor voor trapondersteuning tot 25 km/u en is gericht op de Europese markt, met Europese goedkeur. Het wordt een elektrische mountainbike (e-MTB) genoemd, met extra dikke banden en sportief uiterlijk. Een onderdeel van het sportieve uiterlijk is ook dat er geen spatborden zijn gemonteerd. PVY heeft voor de H500 Pro veel aandacht gestoken in vooral een mooie, slanke e-bike af te leveren. Is dit een welkome toevoeging aan het PVY e-bike product gamma?
LET OP: PVY H500 is niet meer leverbaar, deze is vervangen door de verbeterde PVY P30 die meer torque heeft met bijvoorbeeld 50 Nm en bijna 3 kg lichter!
Disclaimer: dit product is door PVY ter beschikking gesteld om deze review te schrijven. Echter zonder beperkingen; alles wat ik schrijf is mijn mening en geen sales-praat.
Inleiding
Niet nog een vouwfiets
Al eerder heb ik PVY e-bikes kunnen reviewen ( Spot on PVY ). In het product gamma vinden we vooral vouwbare fietsen. Ik zeg vouwbaar, want de Z20 Plus Fatbike is vouwbaar en niet bepaald een vouwfiets. Maar… PVY H500 Pro is niet nog een opvouwbare elektrische fiets. Wel is deze voorzien van een makkelijk te demonteren voorwiel (quick release) voor het makkelijker kunnen vervoeren. Bij dit model is alles erop gericht om vooral een mooie fiets te maken, met strakke lijnen en een aansprekend design.
Over PVY
PVY bestaat al een kleine 10 jaar als bedrijf maar heeft zich in 2022 opnieuw uitgevonden als een fabrikant van e-bikes. PVY stelt zich tot doel om samen te rijden naar een duurzame toekomst. Een mooie slogan voor een e-bike fabrikant.
Montage
Deels voorgemonteerd vinden we het frame, beide wielen, zadelpen en de stuurstang in de doos. Beide trappers zitten samen met een setje moersleutels en de handleiding in een zakje en zijn binnen een minuut geplaatst. Andere onderdelen als de fietscomputer, bel, fietsstandaard zijn al geplaatst. Met een half uurtje of minder zit de fiets in elkaar en is deze klaar om op te rijden. Na het plaatsen van het voorwiel hoor ik een klein beetje wheel grinding. Hierbij loopt de schijfrem van het voorwiel tegen het remsysteem, maar dat is met het draaien aan de stelschroefjes van de remmen direct verholpen.
Verlichting
Ook los in een zakje is een set aan reflectoren die dubbel dienst doen als verlichting voor en achter. Dat is bijzonder, omdat deze vernieuwde uitvoering van de PVY H500 Pro verlichting aan de voorkant geïntegreerd in het frame heeft gekregen. Helaas is aan de achterkant nog geen verlichting aanwezig die gevoed wordt door de accu (daar is geen ruimte voor), dus de rode reflector moet om de zadelpen geplaatst worden en dienst doen als verlichting achter, met een batterijtje.

Specificaties PVY H500 Pro (via PVYbike.com)
- 22 kg aluminium 6061 frame
- Maximaal 120 kg belasting
- Shimano Altus 21 versnellingen (3 voor, 7 achter)
- 27,5″ wielen
- Extra brede banden 2,1″
- Mechanische schijfremmen
- Schokdemper voor
- Quick-release voorwiel
- 38Nm 250W borstelloze motor
- 36V 10Ah Li-ion accu tot 90 km bereik (realistisch: 60 km)
- IP66 volledig kleur, hoog kwaliteit en hoog contrast scherm fietscomputer
- Afmetingen 1130 bij 690 bij 1820 mm
De maximale range van de fiets is officieel rond de 90 km, maar realistischer is zo’n 60 km, afhankelijk van het terrein, (tegen)wind en lichaamsgewicht van de berijder.
LET OP: PVY H500 is niet meer leverbaar, deze is vervangen door de verbeterde PVY P30 die meer torque heeft met bijvoorbeeld 50 Nm en bijna 3 kg lichter!
Disclaimer: met enige regelmaat worden specificaties van fietsen door Chinese e-bike fabrikanten aangepast, waarbij het model en aanduiding gelijk blijven. Controleer daarom zelf of de specificaties nog zijn zoals in deze review beschreven. Deze review is een momentopname en wordt mogelijk niet meer geüpdatet na eerste publicatie.

Unlock tot boven 25 km/h en gashendel
Zoals geschreven in de inleiding is de H500 Pro een sportieve e-bike met trapondersteuning en voldoet deze aan de Europese wetgeving voor elektrische fietsen. Dat wil zeggen: je moet trappen om de motor aan te laten springen en je krijgt een maximale snelheid van trapondersteuning tot 25 km/h. Wel is er een gashendel, maar deze ‘versneld’ uitsluitend tot 6 km/h, conform wetgeving. Hierover hieronder meer.
Het is mogelijk om in de fietscomputer instellingen te wijzigen waardoor je een hogere snelheid kunt behalen. De maximale snelheid is niet enorm hoog, doordat de motor niet meer vermogen heeft. Wat wel heel verleidelijk is, is het unlocken van de gashendel. Dit kan het plezier (en bruikbaarheid!) aanzienlijk verhogen. Helaas, met dank aan de Europese wetgeving mag dat allemaal niet en zijn de boetes erg hoog als je betrapt wordt.
Ervaringen
Design
Het design is een van de belangrijkste verkoopargumenten van de PVY H500 Pro. De mooie lijn die vanaf de stuurstang helemaal doorloopt. Het ‘smooth welding’ (lasnaden). De slanke stang met ingebouwde (en mooi weggewerkte) accu. Het is oprecht een prachtige fiets. Qua kleur is de fiets “in alle kleuren te kopen, als het maar zwart is” om de woorden van Henry Ford te gebruiken. Die ‘kleur’ past echter goed bij het ontwerp. Mogelijk dat PVY op termijn nog extra kleuren toevoegt.

Er is 1 framehoogte beschikbaar met 27,5″ wielen. Alleen de zadelpen is in hoogte verstelbaar. Het stuur kan iets omlaag of omhoog worden gericht, maar de stuurkolom kan niet verhoogd worden. Je krijgt dus de typische voorovergebogen houding van een mountainbike. Persoonlijk vind ik dit geen prettige houding om veel kilometers te maken. In het veld of met (semi-)offroad is dat natuurlijk wel de manier om goed aan het stuur te kunnen trekken. De Shimano versnellingen zijn makkelijk te bedienen.
Gashendel
Wat we niet bij alle e-MTB mountainbikes vinden is een gashendel. PVY heeft tot nu wel op al hun fietsen een gashendel geplaatst en ook de H500 Pro is er van voorzien. Conform de saaie, irritante, stinkvervelende, veilige Europese wetgeving mag deze alleen vanuit stilstand tot aan maximaal 6 km/u versnellen. Eigenlijk is het een soort wandel-ondersteuning.
Het is zeker bruikbaar bij het lopen met de fiets, de gashendel een klein beetje opendraaien geeft een kleine ondersteuning. Om op een vlakke weg bij een verkeerslicht weg te rijden helpt het ook. Maar om op ruw terrein vanuit stilstand een helling op te komen, wil je direct krachtige ondersteuning kunnen krijgen. Ik had de afstelling van de gashendel daarom graag veel agressiever gezien, nu wordt je slechts langzaam versnelt vanuit stilstand. Het zou wel eens niet genoeg kunnen zijn om je op gang te helpen krijgen als je helling-op in beweging probeert te komen. Je zal in dat geval zelf de 22 kilo aluminium vooruit en omhoog in beweging moeten zien te krijgen. Daar heb je dan wel een mooi groot aantal versnellingen voor en strakke schijfremmen. Mogelijk is de kracht van de motor te beperkt om meer te bieden.

Ik denk nu terug aan mijn geweldige ervaringen met de enorme kracht van de Z20 Plus en als de H500 Pro een mountainbike moet zijn, kan ik dit alleen maar als ondermaats beoordelen.
PVY Z20 Plus Fatbike e-bike review opvouwbare dikke banden met 100 Nm koppel
Handvaten
Iets waar ik regelmatig een vraag over krijg, dus bij deze een eigen paragraaf hierover: de handvaten! Het is heel terecht om hier naar te vragen. Bij eerdere e-Bikes heb ik wel meegemaakt dat mijn pink niet eens om het handvat paste. Ofwel omdat de handvaten voor 6 jarige kinderen gemaakt leken, of omdat de hendel voor de versnellingen in de weg zat. Dat is bij PVY H500 Pro allemaal niet van toepassing. De handvaten van de H500 Pro zijn heerlijk breed en geven meer dan genoeg ruimte om goed aan het stuur te kunnen trekken. Ze geven verder genoeg grip en voelen prettig aan, zonder rare vormen.

Identiteitscrisis
Alles bij elkaar opgeteld zou ik PVY Z500 Pro eerder een sportieve city bike noemen dan een mountainbike. Alleen, voor het zijn van een city bike is de fiets niet praktisch genoeg (geen spatborden, bagagedrager, ‘echt’ achterlicht), maar om een mountainbike te zijn is de motor niet krachtig genoeg.
In dit marktsegment van elektrische ‘mountainbikes’ onder de 1250 euro is het erg druk en er is dan ook iets bijzonders nodig om mensen naar deze fiets te trekken. Het design is zeker prachtig, maar of dat genoeg is om kopers te overtuigen deze fiets aan te schaffen vind ik moeilijk te voorspellen. Ik heb met plezier op deze fiets mijn test gereden en zal – bij droge wegen – er zeker met plezier nog een paar kilometer meer op rijden. De prijs van 899,- euro is wel een goede extra motivatie om toch voor deze prachtige e-bike te kiezen.

Slot
Zoals bij vrijwel alle Chinese fietsen die je via een webshop besteld ontbreken gaten op het frame om gemakkelijk een traditioneel ringslot te monteren. Wel heeft AXA een Flex Mount om een ringslot aan het frame te kunnen bevestigen. Een alternatief is natuurlijk om een goed kettingslot te kopen.

Zelf heb ik het ABUS Iven 8210 kettingslot (ART2) van 110 cm (Bol.com : 59,95 – Amazon.nl : 54,95). 85 cm kan ook voor een slanke e-bike als deze. Langer is onnodig voor een e-bike. Mocht je liever een ART3 ketting aanschaffen, dan raad ik de ABUS Ivy 9210 aan voor een paar tientjes meer.

Steeds meer fietsverzekeringen vragen om meer dan 1 slot. Een goede optie hiervoor is een schijfslotrem. Deze kun je meebestellen met je fiets, zodra je een bestelling doet bij PVY. Ze bieden een mooi setje aan goedkope sloten in de PVY webshop. Ik heb zelf de ‘High decibel disc brake lock‘ van 49 euro, die met een simpel sleuteltje open/dicht gaat en over de schijf gezet wordt.
Beschikbaarheid
Je besteld de PVY H500 Pro rechtstreeks bij PVY zelf. Er wordt verstuurd vanuit Polen met gratis verzending binnen Europa, dus zonder douane problemen. De adviesverkoopprijs is 1099 euro, de huidige prijs is 899,- (nog zonder kortingscodes).
- Rechtstreeks bij PVY: 899,- euro voor PVY H500 Pro.
- Betalen via Klarna in termijnen is ook mogelijk.
- Voor wat extra korting: ga via deze link naar hun website, in de pop-up inschrijven voor de PVY nieuwsbrief en krijg 30 euro korting.
- Zo lang als de code werkt: HR50 geeft je een korting van 50 euro en daarmee heb je de fiets voor 849,- euro.
Voor de PVY Z20 Pro en Z20 Plus zijn er volop reserveonderdelen en vervangende onderdelen te bestellen. Deze beide fietsen zijn al wat langer te bestellen, de PVY H500 Pro is nog relatief nieuw. In de webshop is daarom nog maar beperkt iets speciaal voor de PVY H500 Pro te bestellen. Dat kan wel via de klantenservice als nodig. PVY belooft dat ze 10 jaar lang zonder beperkingen reserveonderdelen zullen blijven aanbieden. Accessoires zoals het slot (zie vorige paragraaf) of fietstasjes of… zijn er natuurlijk genoeg!

Conclusie
Ik begrijp dat PVY vooral een echt mooie fiets wilde maken. En dat is gelukt. De PVY H500 Pro heeft prachtige lijnen. Voor een e-bike is het een heel elegante en vooral slanke fiets. Het nadeel hieraan is helaas de wat beperkte motorkracht.
Al met al is de H500 Pro meer een sportieve city bike dan een echte e-MTB. Maar dan zou een (optioneel) spatbord gewenst zijn, om bij een vochtig wegdek niet je hele rug onder de spatten te hebben en vieze schoenen of broekspijpen. Met daarbij aan de andere kant de schokdemper en bijvoorbeeld het quick-release systeem op het voorwiel, voor het makkelijker kunnen vervoeren, is het een beetje een identiteitscrisis. Deze conclusie trek ik echter niet voor het eerst bij een e-MTB. Het prachtige uiterlijk maakt wel heel veel goed. Een kennis van mij zag deze fiets en was direct geïnteresseerd. Voor hem was de in de buis van het frame netjes weggewerkte accu een enorm pluspunt. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Eindwaardering
Het is voor mij moeilijk om een onbevooroordeelde beoordeling te geven, omdat ik niet de doelgroep ben van dit soort fiets. Zelf zou ik niet snel een mountainbike als deze aanschaffen, maar liever een meer praktische fiets of met een veel krachtigere motor om echt een e-MTB te zijn. Maar ben jij wel doelgroep, dan zul je deze mooie fiets voor nog geen 900 euro ongetwijfeld hoger waarderen dan ik. Want de PVY H500 Pro is een prachtige fiets om te zien. Pak je de kortingscode (HR50) mee, dan is die van jou voor 849 euro. Voor wie de doelgroep is: 4 uit 5 sterren dankzij de vrij lage prijs en het prachtige uiterlijk. Voor de rest van de wereld een ster minder.
LET OP: PVY H500 is niet meer leverbaar, deze is vervangen door de verbeterde PVY P30 die meer torque heeft met bijvoorbeeld 50 Nm en bijna 3 kg lichter!
Pluspunten
- Flitsend slank design met goede smooth-welding afwerking
- Accu geïntegreerd in de buis, geen lelijke uitstulpingen
- Fietscomputer scherm is prachtig, volledig kleur en goed leesbaar
- Zelf in elkaar zetten is gemakkelijk
- Shimano Altus versnellingen en derailleur
- Voorwiel makkelijk eruit te pakken voor transport
- Schijfremmen
- Schokdemper/vering voor
- CE certificaat (goedkeur Europa)
Minpunten
- Lekkere zithouding moeilijk te vinden
- Motor vermogen te laag voor een echte mountainbike tbv mooier slanker design
- Geen echte verlichting achter
- Verlichting voor vast in frame, dus schijnt niet in de richting waar je wiel naar wijst
- Geen USB connector in de fietscomputer voor opladen smartphone
Veelgestelde vragen over PVY
Wat is PVY
PVY is een Aziatische fietsenfabrikant, gespecialiseerd in e-bikes met dikke banden (Fatbikes) en vouwfietsen. Populaire modellen zijn o.a. de Z20 Pro en Z20 Plus. Je koopt rechtstreeks bij PVY via de officiële website: https://www.pvybike.com/
Wat is de opvolger van de PVY H500 Pro e-bike
PVY P30 is een verbeterde versie van de PVY H500 Pro met o.a. 50 Nm trekkracht en een lichter gewicht van 19,5 kg tegen 37 Nm en 22 kg. Je vindt de PVY P30 op de PVY website.
Wat is de sterkste Fatbike
De PVY MAX26 is een dual-motor fatbike met een 2 motoren van 1200 Watt elk en een indrukwekkende totale trekkracht van 240 Nm (120 Nm per wiel). Met 26 inch wielen die 4 inch breed zijn, heb je een beest van een offroad e-bike.
Hoeveel Nm. trekkracht of koppel moet een e-bike hebben
Minstens 40 Newtonmeter (Nm). Hoe meer hoe beter en fijner je rijervaring zal zijn. Wettelijk mag een motor maximaal 250 Watt vermogen hebben, maar er is geen maximum op het aantal Newtonmeter aan trekkracht of ook wel koppel genoemd. Een sterkere of krachtigere e-bike heeft 50 of meer. Fatbikes hebben vaak veel meer dan 60. Zo heeft de PVY Z20 Plus 100 Nm en heeft de PVY MAX26 zelfs 240 Nm (120 per wiel).
Wat is Nm of Newtonmeter
Nm staat voor 'Newtonmeter' en is de eenheid om de hoeveelheid trekkracht, of 'koppel' te beschrijven. Koppel is de draaikracht die de motor kan leveren. Hoe meer kracht je motor kan leveren, hoe prettiger de rijervaring. De hoeveelheid kracht in Nm die de motor kan leveren, heeft niet direct te maken met het vermogen in Watt. Voor e-bikes is het vermogen begrenst op 250 Watt. Er is wettelijk geen maximum koppel.
Lees ook eens:
PVY Z20 Pro vouwbare 50 Nm e-bike review compact comfort betaalbaar
Linkjes op deze pagina geven mij (mogelijk) een kleine affiliatie vergoeding. Het kost jou niets extra. Koop dus aub via een van deze linkjes. Dat maakt het mogelijk om deze informatie gratis aan jou aan te blijven bieden.