Eleglide C2 is een échte e-bike stadsfiets in het goedkopere segment. Je betaald niet de hoofdprijs, maar krijgt wel serieuze specs, een slanke, prettig rijdende e-bike voor dagelijks gebruik. School, woon-werkverkeer, boodschappen of een ontspannen tochtje door de stad. Deze C2 is de opvolger van hun succesvolle eerdere city-modellen. Ik heb de C2 een paar weken getest op de Nederlandse wegen en in ons fijne weer en voor rond de €750 a 800,- krijg je een hoop fiets voor je geld.
#advertentie Linkjes op deze pagina kunnen mij een kleine affiliatievergoeding opleveren als Amazon Partner of affiliate via Bol, Coolblue en andere online retailers. Het kost jou niets extra. Koop dus alsjeblieft via een van deze linkjes. Dat maakt het mogelijk om deze informatie gratis aan jou aan te blijven bieden. Disclaimer: Dit product is door Geekmaxi beschikking gesteld voor deze review, maar zonder beperkingen. Alles wat ik schrijf is volledig mijn eigen mening. Gesponsord of niet, niemand heeft invloed gehad op de inhoud of de uitkomst van deze review. Dit is een echte review gebaseerd op hands-on ervaringen, geschreven door een mens, geen AI-gegenereerde onzin.
Conclusie
Met de Ananda middenmotor en torque sensor heb je met de Eleglide C2 een prima goedkope stadsfiets. Een comfortabele e-bike zelfs voorzien van een schokbreker en hydraulische schijfremmen voor weinig geld. Misschien wel het meest opvallend vind ik het oogje om snelbinders op de fiets te kunnen monteren, iets wat ik nog bij geen enkele andere Aziatische e-bike heb gezien in deze prijsklasse (of zelfs een prijsklasse hoger). Het zijn kleine details, maar laat zien dat Eleglide serieus is dat ze de C2 niet als een super low-budget fietsje aanbieden.
Helemaal perfect is de fiets zeker niet. Niet al te goede aluminium dip spuitverf en wat gebrekkige voor-montage in de fabriek laat zien dat dit geen premium fiets is die lange tijd “als nieuw” eruit zal blijven zien. Voor jeugd waarvan je misschien toch al niet kan verwachten dat ze de fiets lange tijd in top conditie gaan houden, is die super lage prijs waarschijnlijk belangrijker – in combinatie met een prima comfort voor ook midden-lange ritten. Met een bereik tot 100 km kom je ver genoeg voor een flinke fietstocht, of meerdere korte zonder te hoeven opladen.
Inleiding: Eleglide & Geekmaxi
Eleglide is een Aziatische fabrikant van elektrische fietsen, met een focus op het leveren van entry-level fietsen in Europa. Met de fietsen is weinig mis en je hebt prima fietsen voor een prijs van meestal ruim onder de 1000 euro. Tijdens mijn review van de M1 Plus sportieve e-MTB was ik ook al zeer positief.
Bestel je bij Geekmaxi dan krijg je 1 jaar garantie op de onderdelen, 2 jaar op de motor en 3 jaar op het frame e.d.. Voeg daarbij dat er vanuit Europese voorraad geleverd wordt (vooral Polen of via Duitsland), dus korte levertijden, gratis verzending binnen Europa en geen issues met onverwachte douanekosten.
Reviews van fietsen
Het aantal recensies van elektrische fietsen loopt al aardig op. Als de fiets van deze review misschien toch niet is wat je zoekt, kijk dan voor een overzicht hier: Spot on fietsen.
What’s in the box
De Eleglide C2 arriveert netjes verpakt in een heel grote en stevige doos, met alles wat je nodig hebt voor een snelle opbouw. In de doos:
- Fiets zelf (voorwiel en stuurstang los voor transport)
 - spatbord voor en koplamp, zadel en beschermingsbeugel voor derailleur achter
 - twee pedalen (links en rechts), gereedschap set, twee sleutels en een setje handschoenen
 - gebruikershandleiding, oplader voor 36V batterij
 

Dit is vrij standaard bij een online gekochte Aziatische e-bike, hoewel het setje handschoenen de eerste keer is dat ik dit zie.
Specificaties Eleglide C2 (via Geekmaxi)
De C2 is gebouwd rond een licht aluminium frame (6061 alloy) met de volgende specificaties:
- 250W Ananda middenmotor
 - 26” banden bij 2.1”
 - StVZO-gecertificeerde verlichting
 - 75 Nm koppel trekkracht
 - Torque sensor, koppelsensor
 - 36V 13Ah lithiumaccu (468 Wh)
 - Oplaadtijd ongeveer 6,5 uur van leeg naar vol
 - Hydraulische schijfremmen voor en achter
 - 7 versnellingen Shimano Tourney
 - KMC roestvrijstalen ketting
 - Schokdemper vooras 80 mm, met lockout
 - Gewicht 27 kg
 - Maximale belasting 120 kg
 
De stuurstang (iets beperkt) en zadelpen zijn in hoogte verstelbaar, waardoor de fiets geschikt is voor berijders van 1.60 tot 1.95 meter (volgens Geekmaxi). Zoals meestal het geval bij dit soort fietsen, is er maar 1 frame maat. Als bereik wordt bij lage ondersteuning 100 km aangegeven. Realistisch is 6 7 tot 75 km.
Let op: met enige regelmaat worden door online verkopende e-bike fabrikanten de specificaties van fietsen aangepast, waarbij het model en aanduiding gelijk blijven. Controleer daarom zelf of de specificaties nog zijn zoals in deze review beschreven. Deze review is een momentopname en wordt mogelijk niet meer geüpdatet na eerste publicatie.

Voor deze review had ik een stepthrough variant van de C2. Het is me niet geheel duidelijk of er ook een andere variant is met een midden-stang, waarschijnlijk niet.
Ervaringen hands-on Eleglide C2
In een wereld waar steeds meer websites alleen maar uit AI gegenereerde pulp bestaan moet ik dit blijkbaar expliciet vermelden: ja, ik heb dit product hands-on zelf getest voor deze echte review.
Ananda motor
Recent zie ik ineens veel e-bikes met een Ananda motor. En dat is positief, want deze motor is geweldig. Stil, krachtig en met een zeer prettig werkende torque-gebaseerde ondersteuning. Trap je zelf harder, krijg je meer ondersteuning. De torque sensor zorgt voor soepele ondersteuning – hij voelt je trapkracht aan en reageert direct, zonder haperen.
Hierbij valt de ondersteuning niet ineens onverwacht helemaal weg zodra je 25 km/u gaat. Het voel heel natuurlijk aan en zorgt dat je nog wel fietst maar met een heel prettige ondersteuning. En een extra voordeel is dat de fiets niet klinkt alsof er een UFO aan het opspinnen is. 25 km/u is de max snelheid, zoals het hoort in de EU.
Sleutelen
Zoals bij ‘Whats in the box’ al genoemd: je moet zelf nog kort aan het sleutelen. Dit kost weinig tijd en moeite, maar het is goed om het je te realiseren. Je ontvangt de fiets in een forse doos. Wat het meeste tijd kost is om de fiets uit de doos te bevrijden en alle trekbandjes en opvulling te verwijderen.

Nadat je dit hebt gedaan is het pedalen vastdraaien, stuur afstellen, derailleurbescherming plaatsen, spatbord en koplamp voor plaatsen en daarna de voorband plaatsen en tot slot de banden oppompen. Dankzij het Quick-release system op het voorwiel, is het makkelijk het wiel tuit het frame te pakken. Dit is handig bijvoorbeeld bij het vervoeren van de fiets. De stuurstang op de juiste manier in het frame insteken is altijd even goed kijken en draai deze heel strak vast. Verwacht niet teveel van de handleiding, die is vrij nutteloos – maar het wijst zichzelf.
Ontwerp en verstelbaarheid
Qua looks is de C2 een klassieker: rechtop zithouding met gebogen (curved) stuur voor comfort, en een lage instaphoogte. Het matzwarte frame met subtiel opvallend Eleglide-logo oogt premium, en details zoals de verstelbare stuurpen en comfortzadel maken ‘m geschikt voor langere ritten. De 2,1-inch banden geven grip op asfalt en lichte gravel.

Een beetje een rariteit vind ik de mogelijkheid om de bagagedrager – inclusief de batterij – te kunnen verstellen. Hierdoor plaats je het geheel schuin. Ik neem aan dat het doel is om het zwaartepunt van de fiets te veranderen? Of misschien dat er minder kans is dat er regenwater de accubehuizing in kan lopen als deze schuin staat. Maar ik snap het nut niet goed en echt heel veel verschil maakt het niet wat mij betreft.

Het is slechts een beperkte hoeveelheid aan centimeters, maar dankzij deze paar cm kan de zitdiepte optimaal ingesteld worden. Hierdoor wordt het mogelijk om ook heel lange mensen genoeg beenruimte te geven of kortere mensen comfortabeler bij het stuur te kunnen komen.
Verlichting en accessoires
Voor- en achterlicht zijn fel en StVZO-gecertificeerd. Het achterlicht is (ook) verbonden met de accu en dezelfde aan- en uitknop als het voorlicht. Dit klinkt logisch, maar veel budget fietsen hebben geen achterlicht of een lamp op batterij. De spatborden houden je benen droog, en reflectoren op de spaken voegen vereiste veiligheid toe.
Het bagagerek is stevig (tot 25 kg belasting), prima voor tassen of boodschappen maar geen grotere kinderen. Heel opvallend vind ik het oogje aan het frame waar je “ouderwetse” snelbinders in kunt plaatsen. Die heb ik nog nooit op Aziatische e-bikes gezien.

Er is geen gashandel (throttle), wel een loopondersteuning (walk mode) van maximaal 6 km/u voor lastige hellingen maar deze is niet doseerbaar. Dankzij de torque sensor mis ik de gashendel niet. Direct vanaf de minste druk op de pedalen voel je de ondersteuning al activeren en ga je makkelijk vooruit.
Display en app-besturing
Het kleuren LCD-display is goed leesbaar, ook in volle zon, hoewel het wel vrij reflectief is. Het meest bijzondere is dat er ook app ondersteuning is! Dat is voor een fiets in deze prijsklasse volgens mij vrij uniek te noemen. De functies van de app zijn vergelijkbaar met wat je op de fietscomputer kunt doen zoals het licht aan- en uitzetten, maar wel noemenswaardig is je de fiets ook kunt (un)locken.

Beschikbaarheid
Goed om te weten is dat voor alle producten die je bij Geekmaxi besteld er gratis verzending is binnen Europa (meestal vanuit Duitsland of Polen), dus korte leveringstijden en geen problemen met extra douanekosten. Voor korting kun je de Geekmaxi couponcode MGA9F6VS gebruiken voor 6% korting. Deze is geldig op alles ‘site wide’! Of zie mijn post voor de speciale e-bike kortingscode: Geekmaxi e-bike specialist die ik zal updaten als er een nieuwere kortingscode is.
Eindwaardering
C2 Eleglide is een prima budget fiets. De mogelijkheid om de bagagedrager met accu onder een hoek te kunnen zetten snap ik totaal niet, maar er is vast een nut voor. Deze fiets is geen echt premium product en heeft wat schoonheidsfoutjes op gebied van afwerking en algemene kwaliteit, maar daar is de prijs dan ook naar. Voor een laag bedrag heb je een prima “normale” fiets met de geweldige Ananda motor. Ik hou het op 4 uit 5 sterren voor een e-bike onder de 1000 euro, met de opmerking dat als je budget niet een meer premium fiets toestaat dan kan ik je deze C2 van harte aanbevelen.
Pluspunten
- Ananda middenmotor met torque sensor
 - Hydraulische schijfremmen
 - Goede verlichting
 - Schokdemper voor
 - Snelbinder oogjes standaard
 - App besturing
 
Minpunten
- Waarom zou ik de bagagedrager schuin willen plaatsen?
 - Kwaliteit van afwerking (vooral de verf) past bij de kostprijs
 - Snelbinder accessoire is niet mee te bestellen
 
#advertentie Linkjes op deze pagina kunnen mij een kleine affiliatievergoeding opleveren als Amazon Partner of affiliate via Bol, Coolblue en andere online retailers. Het kost jou niets extra. Koop dus alsjeblieft via een van deze linkjes. Dat maakt het mogelijk om deze informatie gratis aan jou aan te blijven bieden.
		




