Is een gashendel op een e-bike illegaal ? Nee, een gashendel is niet per se illegaal. Er mag een ‘loopondersteuning’ op een fiets zitten of een andere manier om de fiets in beweging te brengen. De snelheidslimiet is een maximum van 6 kilometer per uur. Wat niet mag is dat je de gashendel opent en dan zonder te trappen 25 km/u kunt gaan. Dat zou je e-bike tot een scooter of brommer maken en dan gelden er heel andere eisen (leeftijd, rijbewijs, mogelijk een helm, blauw of geel kenteken, verzekering….).
Inhoudsopgave
- Gewone e-bike vs speed pedelec
- Waarom zijn er zoveel illegale Fatbikes ?
- Is een gashendel illegaal ?
- Wat is het gevolg van rijden op een illegale e-bike of Fatbike ?
- Wat is naast een te snelle gashendel ook illegaal bij een e-bike?
- 250 watt en 25 km/u maximaal
- Zolang een fiets maar niet harder kan
- Een combinatie van toets en handeling
- Hoe kun je de maximale snelheid herstellen?
- Ik wil sneller met mijn Fatbike, hoe wordt het legaal een e-scooter/brommer?
- Wat kost het?
Gewone e-bike vs speed pedelec
Dit artikel gaat over gewone e-bikes in combinatie met de vraag is een gashendel illegaal. Er is ook de speed pedelec, een e-bike waar je wel maximaal 45 km/u mee mag. Daarvoor gelden andere regels dan de gewone e-bike. Een gewone e-bike kenmerkt zich als een fiets waar je moet trappen om vooruit te gaan en waarbij de motor je alleen trapondersteuning geeft tot een snelheid van 25 km/u. Trap je zelf extra hard om harder dan 25 km/u te gaan, dan valt de ondersteuning van de motor weg.
Waarom zijn er zoveel illegale Fatbikes ?
Veel journalisten doen geen enkele moeite om zich te verdiepen in de materie en roeptoeteren gewoon wat, bij voorkeur iets dat zo veel mogelijk mensen zal doen klikken op hun artikeltje. Dus bijvoorbeeld “alle Fatbikes zijn illegaal” omdat ze een gashendel hebben. Dat is niet waar. Een gashendel op een e-bike of Fatbike mag absoluut wel. Maar er zijn voorwaarden. En helaas worden die voorwaarden meestal niet nageleefd door de Chinese e-bike fabrikanten.
Maar de reden dat de (Chinese) fabrikanten dat zich hier niet aan houden is omdat wij als kopers vragen om de mogelijkheid om de e-bike te unlocken en er als snelle e-scooters mee te kunnen racen. Een van de eerste vragen die een jong kind zal stellen bij het aankopen van z’n nieuwe Fatbike is: “hoe hard gaat ‘ie”. Een e-bike waarbij staat dat die 750 watt vermogen heeft, gaat eerder in het winkelmandje dan waar in de specificaties 250 watt staat.
Nu krijgt in de media de Fatbike extreem veel negatieve aandacht, maar het probleem gaat over alle e-bikes. Denk immers aan VanMoof, waarbij ze o.a. populair waren omdat ze vrij gemakkelijk unlocked konden worden en dan haalde je gemakkelijk 30 km/u of sneller.
Is een gashendel illegaal ?
Nee, een gashendel is niet illegaal zolang je er maximaal 6 km per uur door kunt voortbewegen zonder te trappen. Stapvoets dus. Wil je harder, dan laat je de gashendel los en ga je zelf trappen. Op dat moment gaat de e-bike als een “pedal assist (PAS)” werken, zoals de wetgeving voorschrijft. Je krijgt dan trapondersteuning tot 25 km/u.
Wat is het gevolg van rijden op een illegale e-bike of Fatbike ?
290 euro boete, of inbeslagname en vernietiging van de illegale fiets. Au. Geloof je me niet, lees het dan vooral zelf op de website van de overheid: “Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets“.
Daarnaast moet je je ook bewust zijn dat bij ongelukken met een illegale fiets er geen sprake is van het kunnen gebruiken van je verzekeringen. Alle schade wordt zeker niet vergoed. Ook kosten voor behandeling van een gebroken lichaamsdeel of andere (nog ergere?) ziektekosten worden niet vergoed.
Wat is naast een te snelle gashendel ook illegaal bij een e-bike?
Recent maakte de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bekend dat hun afdeling Toezicht en Opsporing 3500 e-bikes in beslag had genomen, omdat deze illegaal zouden zijn. Later werd zelfs over 6000 in beslag genomen fietsen gesproken. Ik ben persoonlijk van mening dat ILT hier de interpretatie van de wet te ruim heeft ingezet. Maar waarschijnlijk is dit voor hun een proefballonnetje en willen ze kijken of de rechter hun gelijk geeft.

250 watt en 25 km/u maximaal
Waar gaat het om? Allereerst de Europese wetten zeggen dat een fiets met trapondersteuning maximaal 250 watt motorvermogen mag hebben en tot 25 km/u trapondersteuning mag bieden. De maximale snelheid van 25 km/u lijkt me duidelijk.
Het vermogen van 250 watt is echter wat meer discutabel. En de hoeveelheid Newtonmeter (Nm – koppel of trekkracht) heeft ook een effect. Persoonlijk waardeer ik een fiets als die wat agressiever is en meer vermogen afgeeft op het moment dat je bijvoorbeeld een heuvel opgaat en je (snel) onder het maximum van 25 km/u zakt. Dat is het moment dat ik vooral ondersteuning wil. Fietstunnels, heuvels, hogere bruggen, veel tegenwind.
Om een veel prettiger fietsbeleving te geven, hebben veel fabrikanten een motor in de elektrische fietsen geplaatst die technisch gezien veel meer vermogen kan leveren dan die 250 watt. Hierdoor zit er sowieso wat ruimte in de motor en is een kans op defecten ook kleiner als de motor niet steeds op het maximum zit. Dus ILT zegt (blijkbaar) vrij hard: elke fiets met meer dan 250 watt vermogen is illegaal. Maar hoe meet je dit? En op welk moment geldt het? Blijkbaar altijd. Zotheid dat de Europese bemoeizucht dit heeft opgelegd. Ik snap het nut niet. Zolang je niet boven de 25 km/u komt – wat is het probleem van wat meer vermogen zodra je heuvelop gaat?
Daarnaast is het ook de vraag hoe strikt ILT (en andere overheidsorganen) dit willen valideren. Is elke fiets met 251 watt vermogen direct illegaal? Of zolang het vermogen maar softwarematig beperkt is tot 250 – is het dan goed genoeg?

Zolang een fiets maar niet harder kan
Hier zitten we op de discussie die ik 4 alinea’s terug noemde. ILT is naar mijn mening een ongewenste interpretatie van de wet aan het toepassen. De wet schrijft voor dat een fiets niet hard mag gaan. ILT interpreteert het als een fiets mag niet harder kunnen gaan. ILT schrijft zelf op hun website dat ze deze stelregel hanteren dat een e-bike een brommer is wanneer:
“Harder gaat dan 25 km per uur. Bijvoorbeeld omdat de gebruiker of de aanbieder heel gemakkelijk de snelheid kan verhogen naar boven de 25 km per uur. Dit kan onder andere door het intoetsen van een code in een menu. Hierdoor wordt een hogere snelheid vrijgegeven en stopt de trapondersteuning niet bij 25 km per uur“.
Het gaat dan met name om ‘heel gemakkelijk de snelheid kan verhogen‘ en ‘intoetsen van een code in een menu‘. Dit vind ik erg gevaarlijke interpretaties. Want dat maakt extreem veel fietsen ineens illegaal. Niet alleen een paar handen vol aan Fatbikes. De volgende stap is dan namelijk dat je met een appje op een telefoon heel gemakkelijk een fietscomputer kan unlocken en dan harder kan. Dat is dan ook een illegale fiets. Niet dat je de handeling hebt gedaan is illegaal, maar dat je het kan doen. Waar ligt de grens? Dus op dit punt ben ik het absoluut oneens met de interpretatie van de wet door ILT.
Een combinatie van toets en handeling
Er is namelijk een andere manier waarmee je bij de meeste e-bikes de snelheidsbegrenzing kunt omzeilen, of exact hetzelfde doen om het weer te activeren. De exacte handeling wisselt per fietscomputer. Maakt dat dan ook de e-bike illegaal? Blijkbaar wel. Spoiler alert : dit geldt voor meer dan de helft van alle e-bikes! ILT gaat wat mij betreft dus een stap te ver met hun interpretatie.
Ik ga natuurlijk niet uitleggen hoe het exact werkt om de wet te breken en je de fiets kunt unlocken. Maar ik zal je wel uitleggen hoe je de fiets weer kunt locken voor het geval je een fiets hebt ontvangen van een fabrikant die de limiet vanuit de fabriek er al heeft afgehaald. Als het goed is, heb je dan de maximale snelheid van de gashendel beperkt tot 6 km/h en de maximale trapondersteuning 25 km/u (en als je dan deze paragraaf nog een keer leest…).
Hoe kun je de maximale snelheid herstellen?
Stel dat je een e-bike (Fatbike) hebt waarvan de gashendel niet tot 6 km/u is beperkt en/of de maximale snelheid staat op 40 km/u. Je fiets is illegaal en loopt een kans op een boete van 290 euro of zelfs inbeslagname. Wat kun je dan proberen om de maximale snelheid te herstellen? Zoals geschreven is het afhankelijk van de fietscomputer. Enkele mogelijkheden:
- After the display is turned on, press and hold the “+-” button at the same time for 3 seconds to enter the setting interface. After releasing the “+-” button, press and hold the “+” button for 15 seconds to restore the 6km/h accelerator limit and the 25km/h speed limit
- Power off the computer first, pull and hold the brake, while holding the brake, turn on the computer. Keep holding the brake for at least 13 seconds.
Helaas is dit niet de oplossing voor alle fietsen. Met name is het niet een gegarandeerde oplossing voor alle gashendels. Veel (met name Fatbikes) e-bikes kan de gashendel niet van beperkt worden tot 6 km/u. Hebben de journalisten toch een beetje gelijk.
Eventueel zou je de gashendel kunnen verwijderen en gewone handvatten aan je stuur monteren. Niet erg tof, maar een boete van 290 euro is ook niet grappig.
Ik wil sneller met mijn Fatbike, hoe wordt het legaal een e-scooter/brommer?
Uhm… kort gezegd: kan niet. De fabrikant hoort dit te doen. Ze worden dan o.a. op veiligheid getoetst, zowel het eindproduct (de speed pedelec/e-scooter) als hun fabricageproces. Er komt dan een ‘eg typegoedkeuring’ voor het product.
Ik vraag zelf mijn typegoedkeur wel aan!
Heel eerlijk weet ik niet of het kan of niet met een e-bike. Ik weet dat het kan voor auto’s en andere gemotoriseerde voertuigen. Deze aanvraag doe je bij RDW (zie hier / hier) en je moet het voertuig dan naar Lelystad brengen en je betaalt 900 euro.
Ok en dan wat?
Stel dat je de typegoedkeuring wel hebt weten te krijgen, heb je een kentekenplaatje nodig en een verzekering. Of… je kan je illegale fiets proberen te verkopen (of bij de leverancier eisen dat ze die terugnemen conform wetgeving) en je koopt een legale en veilige speed pedelec die 45 km/h kan, of een hele dikke echte Fatbike. Een niet al te dure e-scooter zoals de Volta VSX is er al voor 1500 euro.
Wat kost het?
Eerder noemde ik al de boete. Op het moment van schrijven is de boete 290 euro als je met een opgevoerde fiets wordt betrapt door oom agent. Maar dat is niet alles. Even een quote uit een recente review:
Unlocken is op je eigen risico. Het maakt je fiets illegaal. Je kan er een hoge boete door krijgen en belangrijk om te weten is dat je niet verzekerd bent met een illegale (unlocked) fiets. Dus je betaalt alles 100% zelf. Als je een ongeluk krijgt of ziektekosten bij iemand anders veroorzaakt, er is geen verzekering die uitbetaald. Een dag in het ziekenhuis kost tussen de 500 en 900 euro, of zelfs 2100 euro voor IC. Operaties kosten nog heel veel meer en jij gaat het allemaal moeten betalen.
#advertentie Linkjes op deze pagina geven mij (mogelijk) een kleine affiliatie vergoeding als Amazon Partner of affiliate via Bol, Coolblue en andere online retailers. Het kost jou niets extra. Koop dus alsjeblieft via een van deze linkjes. Dat maakt het mogelijk om deze informatie gratis aan jou aan te blijven bieden.


