Reolink RLC-542WA Wi-Fi dome met zoom beveiligingscamera review

Reolink RLC-542WA

Reolink RLC-542WA is een Wi-Fi dome beveiligingscamera met 5 megapixels (2K) en 5x optische zoom. Deze camera is vooral bedoelt voor situaties waar er er een hoog risico op vandalisme zou kunnen zijn. De RLC-542WA heeft als extra bijzonderheid dat deze zowel via Wi-Fi als bekabeld aangesloten kan worden.

Koop via Reolink Koop via Koop via Amazon

In het kader van full transparency: ik heb deze camera van Reolink ter beschikking gekregen om te reviewen. Echter zonder beperkingen; dus alles wat ik schrijf is echt mijn mening en geen sales-praat.

What’s in the box

RLC-542WA doosje vol
Wat zit er in de doos: Reolink RLC-542WA

De W in de specificatie Reolink RLC-542WA betekend dat dit een Wi-Fi camera is. Naast de dome camera zelf vinden we ook 2 antennes in de doos en verder vooral de gewone zaken die bij elke Reolink camera wordt meegeleverd. De enige andere opvallende aanwezigheid is de 12V stroomadapter. RLC-542WA kan als Wi-Fi camera geen stroom krijgen via de netwerkkabel. Een externe stroomadapter is daarom nodig en Reolink heeft bij deze camera blijkbaar bedacht dat ze die standaard meeleveren. Rechtsonder op de foto zie je echter ook de standaard waterproof seal voor netwerkkabels en ja, de RLC-542WA kan optioneel ook via een netwerkkabel aangesloten worden. Die lijkt echter geen PoE te ondersteunen; de adapter is noodzakelijk.

Specificaties RLC-542A (via Reolink.com)

• Resolutie max 2560 x 1920 (5 Megapixels) bij 30 frames/sec
  • Focus lengte 2.7 tot 13.5mm (5x optische zoom)
  • 1/2.7″ CMOS sensor
  • Field of View horizontaal: 96°-27° en verticaal: 69°-21°
  • H.264 videocompressie
  • AI bewegingsdetectie: persoon, voertuig (en huisdier)
  • 12V 1A adapter
  • IR 30 meter bereik
  • IP66 stof en spatwaterdicht
  • Ingebouwde microfoon
  • SD-kaart max. 256GB
  • RTSP en ONVIF
  • Afmetingen 133 mm diameter, 100 mm hoogte
  • Gewicht 704 gram (met antennes)
  • 2.4GHz of 5GHz Wi-Fi of optioneel 10/100 netwerkkabel

p.s. Mocht je nog niet zoveel weten van beveiligingscamera’s en behoefte hebben aan een algemene introductie, lees dan onze blog “Beveiligingscamera’s: Wat je moet weten“.

ONVIF is wel degelijk beschikbaar in de RLC-542WA, maar de camera zit nog in het verificatie traject en daarom vermeldt Reolink dit niet officieel op hun website.

Dome tegen vandalisme

Dome camera’s worden meestal aangeprezen als bestendig tegen mogelijk vandalisme. Bewerken met een stok zou geen enkel effect mogen hebben. Er zijn wel filmpjes op het internet te vinden waar reviewers met gereedschappen en zelfs hamers helemaal los gegaan zijn. Uiteindelijk gaat alles stuk en ook zo’n dome. Voor regulier gebruik bij een gewone consument of bij een klein bedrijfspand is het absoluut goed genoeg. Het belangrijkste voordeel van de dome bekeken vanuit oogpunt van vandalisme, of bij kwaadwillenden in het algemeen, is dat de camera niet kan worden weggedraaid of weggeduwd. De dome voorkomt manipulatie aan wat de camera opneemt.

De RLC-542WA camera van Reolink wordt zelfs geheel “IK10 vandal proof” genoemd en IK10 is het 3e niveau. Dunne plastic Wi-Fi antennes zijn natuurlijk alles behalve vandalisme bestendig. Maar omdat de RLC-542WA optioneel met een netwerkkabel aangesloten kan worden, zou je de antennes kunnen zien als een vorm van uitlokking of gewoon voor de afleiding. Of de antennes kunnen er afgehaald worden. Het niet kunnen wegduwen van de camera blijft wel het belangrijkste voordeel en dat is gewaarborgd met de dome om de RLC-542WA.

842A op D20 en 542WA
De RLC-842A bovenop de D20 junction box met de RLC-542WA er achter

De foto hierboven laat mijn test locatie zien met de beide dome camera’s naast elkaar. Verder is hier ook de Reolink D20 junction box te zien waar de RLC-842A bovenop is gemonteerd (review Reolink junction box hier) en in de achtergrond is de Annke NC800-serie bullet camera (review NC800 hier) nog zichtbaar.

RLC-542WA naast RLC-842A
RLC-542WA naast RLC-842A op mijn test locatie (de camera’s hangen recht, de foto is gewoon scheef!)

Nadelen van een dome

Een dome camera heeft ook enkele nadelen. De belangrijkste is dat er een soort van ‘waas’ over de lens van de camera ligt omdat er immers een extra laag in de vorm van de anti-vandalisme bol aanwezig is. Dit zorgt voor een net iets minder scherp beeld.

Het tweede nadeel is dat waterdruppels kunnen aan een dome blijven hangen, wat de weergave in de regen kan verstoren. Als dit ’s nachts is kan het zijn dat infrarood gaat reflecteren en er vlekken in het beeld ontstaan. Een oplossing hiervoor zou een losse IR booster kunnen zijn. Of natuurlijk voorkomen dat er regen op / aan je camera dome kan blijven liggen / hangen. Een dome zal normaal gesproken niet snel verticaal opgehangen worden zoals hier het geval op mijn test locatie. Het kan wel. In het verlengde hiervan, als de bol vies wordt voor het zicht van de cameralens is er ook nog kans op “lense glare” of lens flare. Hangt de camera binnen het bereik van de elementen van de natuur dan is een schone doek regelmatig wenselijk.

Daarmee komen we al vrij snel bij een sneak preview van mijn conclusie: koop alleen een dome camera als je die echt nodig hebt om het vandalisme te weren c.q. te weerstaan. Is de kans op vandalisme laag, kies dan voor een reguliere turret of bullet camera aangezien het beeld daarvan scherper is en er net iets minder onderhoud nodig is.

Als laatste nadeel zou ik het moeilijker monteren van het product willen benoemen. Bij een dome is het minder gemakkelijk dan even een paar schroeven de muur in jagen en klaar.

Wi-Fi of bekabeld

Zoals geschreven is bijzonder aan de RLC-542WA dat deze camera niet beperkt is tot uitsluitend via de Wi-Fi verbinding te werken, maar optioneel via een netwerkkabel aangesloten kan worden. Een netwerkkabel is veel betrouwbaarder dan een Wi-Fi connectie, die door een geavanceerde inbreker verstoort zou kunnen worden. Als de RLC-542WA zowel via de Wi-Fi verbinding als de netwerkkabel een connectie heeft, kiest de camera automatisch voor de kabel.

Reolink introductie en Reolink app voor Android en Windows

Bij SpotOnTech hebben we al meerdere Reolink camera’s mogen reviewen en we willen graag voorkomen dat we elke review bijna exact dezelfde informatie over de gebruiksvriendelijke apps herhalen en waarom de Reolink mobiele app en ook de Windows desktop app zeer gebruiksvriendelijk zijn. Daarom hebben we een blog over de Reolink apps (en een introductie tot het merk) geschreven waar we je graag naar willen verwijzen. Deze gebruiksvriendelijkheid is wat mij betreft een van de belangrijkste voordelen die Reolink heeft ten opzichte van veel ander merken, dus sla dit stuk niet over.

Reolink introductie
De Reolink camera’s en apps zijn zeer gebruiksvriendelijk. Lees hier de details.

RLC-842A en RLC-542WA

Deze review wordt gelijktijdig gepost met de RLC-842A, wat ook een dome camera is en veel zaken zijn vergelijkbaar. Een groot deel van de review is tekstueel ook gelijk. Enkele belangrijke verschillen tussen deze 2 camera’s:

• RLC-842A is 8 megapixel – 4K (3840 x 2160); RLC-542WA heeft 5 megapixel resolutie (2560 x 1920).
  • RLC-542WA is een Wi-Fi camera en heeft een 12V adapter nodig voor stroom (meegeleverd), optioneel kan een netwerkkabel aangesloten worden maar PoE wordt niet ondersteund; RLC-842A is een bedrade camera die zowel via PoE als via een 12V adapter van stroom kan worden voorzien.
  • RLC-842A ondersteund H.265 videocompressie; RLC-542WA alleen H.264.
  • RLC-842A is verticaal gericht; RLC-542WA is horizontaal gericht waardoor 542 effectief een bredere kijkhoek heeft.

5x optische zoom en auto-focus

Deze camera is geen volledig PTZ model, het heeft uitsluitend 5x optische zoom. Veel mensen lijken PTZ functionaliteit te verwachten van een dome camera. Dat is helaas niet altijd het geval, bij de RLC-842A en RLC-542WA is enkel de Z van Zoom van toepassing. P en T zal je zelf handmatig moeten doen bij het instellen. Zoom kan wel vanaf afstand met de apps. Er is geen ondersteuning om automatisch op een gebeurtenis (gedetecteerde beweging) in te zoomen, dat zal je als gebruiker zelf moeten doen met de app.

De camera focust zelf wel geheel automatisch zodat het beeld altijd optimaal en scherp is. Tijdens het testen heeft dat zonder uitzondering elke keer exact het gewenste resultaat opgeleverd. Indien nodig kun je nog handmatig de focus bijstellen, maar dat heb ik totaal niet nodig gehad.

Ervaringen en screenshots

Overdag is het beeld van de camera prima en valt de genoemde ‘waas’ wel mee. Maar zet je er een andere 5 mp bullet of turret camera tegenover, zal je ook hier nadelig verschil zien.

RLC-542WA overdag
RLC-542WA overdag – geheel uitgezoomd
RLC-542WA bij nacht
RLC-542WA bij nacht met IR en wat vlekken op de dome
Lumus bij nacht
Reolink Lumus bij nacht – ter vergelijking voor helderheid en scherpte

Bij nacht valt het gebrek aan focus en scherpte wel op en zijn de waterdruppels/vlekken ook direct goed zichtbaar. Vergelijk het met het beeld van de Reolink Lumus, een 1080p Wi-Fi camera die een veel scherper beeld biedt.

Tot slot het beeld van de ingezoomde RLC-542WA. In dit geval heb ik zover ingezoomd dat het niet veel toegevoegde waarde biedt. Naar mijn mening is de optie voor zoom enerzijds een vinkje op de optielijst om te hebben, niet direct perse noodzakelijk, en anderzijds is het vooral om de optimale afstelling van je camera te kunnen bereiken. Waarschijnlijk zal dat bij de meeste gebruikers simpelweg volledig uitgezoomd zijn om een zo breed mogelijk beeld te hebben. Maar voor wie het relevant is kan er perfect scherp gesteld worden op een deur of gang. Of – voor de meeste consumenten belangrijk – zodanig inzoomen dat de tuin van de buren niet meer volledig in beeld meegenomen wordt. Aan de andere kant heb je daar ook het Privacy Masker voor, want waarschijnlijk beter voldoet. Waarom wil je eigenlijk kunnen inzoomen?

Zoom-in
RLC-542WA zoom-in

Dome montage

Zoals ik hierboven al schreef is een nadeel van het monteren van een dome dat het “minder gemakkelijk dan even een paar schroeven de muur in jagen en klaar” is. Een bullet-camera is verreweg het gemakkelijkst op te hangen en in te stellen. Diezelfde bullet is ook het gemakkelijkst voor vandalen of kwaadwillenden om weg te duwen en iets anders op te laten nemen. De turret is wat moeilijker te monteren, doordat de basis er vaak eerst afgehaald moet worden, schroeven er in en dan de camera zelf er weer terug op.

De dome geldt dat ook voor, maar door de manier waarop de dome op de camera zit, heb je vaak met kleine extra draadjes te maken en aangezien deze dome geen PTZ functionaliteit heeft, moet je ook de camera nog de juiste richting op laten kijken voordat je de dome er terug op kunt zetten. Het gaat vaak samen met nogal wat gepiel. In mijn review van de junction box B10 en D20 heb ik dit ook uitgebreid behandeld.

Onderkant
Onderkant dome met wegbreekschotje

Mocht je de kabel van onderaf niet kwijt kunnen en naar opzij moeten, heeft Reolink een wegbreekschot toegevoegd. Mijn advies zou echter de genoemde junction box (D20 in dit geval) zijn om de vandalisme bestendigheid te behouden. Een open en bloot draadje is immers niet veilig voor kwaadwillenden.

RLC-842A montage dome
Montage van een Reolink dome camera bovenop de Reolink junction box D20

Het grote nadeel hier is dat het ontwerp van de dome eigenlijk niet helemaal handig is. Idealiter zou je de onderste helft van de junction box op de installatie positie willen monteren, dan de kabeltjes voor elkaar maken, de bovenste helft van de junction box tegen de onderkant van de dome aanschroeven en daarna vanaf de bovenkant de schroefjes van de bovenkant van de junction box op de junction box schroeven ‘door’ de dome heen.

Dat lijkt hier niet mogelijk te zijn helaas. Misser in het ontwerp. Idealiter schroef je daarna de bol van de dome er uiteindelijk bovenop die alles afdekt. Hier is dat helaas niet mogelijk; de junction box moet eerst geheel gemonteerd worden, kabels weggewerkt en daarna de demo er bovenop. Dat klinkt niet zo moeilijk, maar blijkt in de praktijk toch tegen te vallen.

Conclusie

Koop een dome camera alleen als je behoefte hebt aan de “vandal proof” functionaliteit van de beschermende dome, als er geen alternatief is zoals de camera uit bereik van kwaadwillenden ophangen.

Ik ben over deze camera iets minder enthousiast dan de gemiddelde Reolink camera. Natuurlijk heb je nog steeds dezelfde gebruiksvriendelijke apps, maar vooral het ophangen van de dome is extreem onhandig en het fijn-richten van de camera ook. Het is geen PTZ (op afstand draaibaar). Daarnaast is deze uitvoering relatief duur, door de duurdere constructie. Ik zou dus sterk adviseren om een niet-dome variant te kopen.
De 542WA en 842A hebben natuurlijk de beschreven zoom functionaliteit, maar als de zoom functie vereist of gewenst is dan zou ik de RLC-811A aanbevelen; de RLC-811A is goedkoper en heeft ook nog een spotlight (lees de RLC-811A review hier).

Vergelijk ik tussen de RLC-542WA en RLC-842A, dan is mijn voorkeur de RLC-542WA. De bredere kijkhoek en de vrije keuze tussen Wi-Fi of bekabelt gebruik weegt zwaarder dan de 8 megapixels en H.265 opties. Maar bij Wi-Fi gebruik zijn die antennes eigenlijk niet echt vandalisme bestendig, dus is de combinatie onlogisch. Wat voor jou de doorslag zou kunnen geven dat de 842A de betere keus is, is dat de RLC-842A Power over Ethernet (PoE) als mogelijkheid heeft voor voeding van de camera en als Wi-Fi niet nodig is. De RLC-542WA kan alleen via een adapter van stroom voorzien worden.

Eindbeoordeling

Ik hou het op 3,5 uit 5 sterren voor de RLC-542WA, omdat ik de combinatie van vandal proof met wifi-antennes niet echt zie en als ik 5 optische zoom zou willen hebben, dan zou ik dat graag combineren met de hogere resolutie van 4K/8 mp camera’s. Ik zou de RLC-542WA dan ook graag in de vorm van een turret zien met de vrijheid om tussen bekabeld (met PoE aub) en Wi-Fi te kunnen kiezen, of misschien nog mooier: de Reolink RLC-523WA met PTZ en spotlight. De RLC-542WA is voor mij vlees noch vis.

Pluspunten

• 2560 x 1920 (5 megapixels) bij 30 fps max
  • 5x optische zoom