Owltron Cam T1 indoor beveiligingscamera review twee voor de prijs van een

Owltron Cam T1 indoor beveiligingscamera

Owltron Cam T1 2-pak is een set van 2 indoor (binnenshuis) budget beveiligingscamera ‘s. In tegenstelling tot de eerder gereviewde Cam W1 kan de T1 niet draaien, de lens staat vast ergens op gericht. Je krijgt er wel gelijk 2 voor de prijs van 1. Hoewel ik zelf liever voor een Pan & Tilt variant (zoals de W1) zou gaan, is dit 2-pak met een prijs tussen de 29 en 39 euro mogelijk voor jouw toepassing toch een heel interessant product.

Owltron stuurde mij een tweetal beveiligingscamera voor binnenshuis, in deze review komt de Smart Cam T1 2-pak aan bod. De Cam W1 beveiligingscamera heeft dezelfde specificaties als deze T1, met als belangrijkste verschil dat de W1 Pan & Tilt kan bewegen. Mijn review van de W1 vindt je hier. Zowel de W1 als T1’s zijn 1080P full hd camera’s voor binnen (indoor).

Owltron Cam W1 en T1
Owltron Cam W1 en T1 2-pak

Disclaimer: deze beveiligingscamera’s zijn door Owltron ter beschikking gesteld om deze review te schrijven. Echter zonder beperkingen; alles wat ik schrijf is geheel mijn mening en geen sales-praat.

Koop via Koop via Amazon

Owltron is onderdeel van Skyline

Op het eerste oog lijkt Owltron een geheel nieuw bedrijf, dus hoeveel vertrouwen zou je hierin moeten hebben? Echter, op het moment dat ik de Owltron app uit de Play Store wilde downloaden zag ik de bedrijfsnaam Skyline security. Dat klonk bekend. Van dezelfde ontwikkelaar in de app store is bijvoorbeeld ook de app Tosview. Dat ken ik als een prima budgetmerk voor beveiligingscamera’s voor binnenshuis en babymonitor producten. Mijn ervaringen bij de Smart Cam W1 bevestigden dat. Owltron maakt relatief simpele budgetcamera’s, die prima werken, goede afwerking en een prima app.

Owltron logo

Owltron T1 budget 2-pak indoor beveiligingscamera: what’s in the box?

In de doos vinden we 2 maal de Owltron Cam T1 en voor beide camera’s is er een 5 volt 1 ampère adapter en een USB-C kabel. Verder vinden we 2 plakringen en 2 templates voor als je ergens gaten in wilt (voor)boren om de camera’s aan een muur of iets dergelijks vast te schroeven. En natuurlijk wat documentatie en een introductieverhaal in wat Owltron is.

Owltron Smart Cam T1 2-pak - whats in the box
Wat zit er in de doos?

Liever een geheel zwarte versie van de T1’s ? Dat kan. Zie het hoofdstukje Beschikbaarheid voor de juiste links naar Amazon.de.

Introductie in beveiligingscamera’s – wat je moet weten en terminologie

Mocht je nog niet zoveel weten van beveiligingscamera’s en behoefte hebben aan een algemene introductie en uitleg over alle afkortingen, lees dan onze blog “Beveiligingscamera’s: Wat je moet weten“. Je vindt deze link ook bovenaan in het menu onder Wat je moet weten.

Specificaties Owltron T1 budget 2-pak indoor beveiligingscamera (via Owltroncam.com)

• 20 fps bij resolutie 1920 x 1080 (1080P)
  • Field-of-view (gezichtsbereid): 120°
  • 2-way audio (ingebouwde speaker en microfoon)
  • H.264 compressie
  • 133mm hoog, 77 mm diameter
  • 210 gram
  • 128 GB maximaal SD card
  • Wi-Fi: 2.4 GHz (geen 5 GHz i.v.m. Tuya)
  • Alexa en Google Assistant smart home functies
  • Menselijk lichaam detectie
  • Geluidsdetectie
  • Privacy mode (softwarematig)
  • Zowel in wit als geheel in zwart leverbaar

Het gereviewde model is de LF-C3t. Voor zover mij bekend is er slechts kort een model op de markt geweest met een micro-USB connector. Het nieuwere model heeft de USB-C connector gekregen. Andere uitvoeringen zijn er niet (op de kleur wit of geheel zwart na).

Design

Waar ik bij de W1 erg tevreden was met hoe de bouwkwaliteit aanvoelde, vind ik de T1 veel goedkoper aanvoelen. Dit komt vooral door het vrij dunne steeltje tussen de basis en de ronde camera zelf. Het dunne steeltje op de vrij kleine basis voelt ook niet het meest stabiel aan. Het is wel een eigenzinnig ontwerp dat opvalt. Als dat het doel was: missie geslaagd. Als de camera eenmaal staat valt deze niet snel om. De camera blijkt stabieler dan deze in eerste instantie leek te gaan zijn. Het gevoel van fragiliteit blijft wel.

Owltron Smart Cam T1 achteraanzicht
Achteraanzicht: SD-kaart en resetknop zijn iets te gemakkelijk bereikbaar

Owltron heeft een simpele video op YouTube gepubliceerd waarin je de highlights van deze Owltron T1 budget 2-pak indoor beveiligingscamera ziet:

Ervaringen met Owltron app

Eerste configuratie

Net als Owltron Smart Cam W1 valt ook deze camera binnen het Tuya smart home ecosysteem. Een poging om de T1 camera aan mijn favoriete Hombli app (voor alles Tuya) toe te voegen lukt me echter niet. Er moet een QR code door de app worden gegenereerd en dan door de camera gescand kunnen worden; dit krijg ik helaas niet werkend. Bij de W1 camera had ik hetzelfde issue, mocht het jou wel zijn gelukt – ik lees het graag in de comments hoe en wat je hebt gedaan.

Een voordeel om alle Tuya apparaten in 1 app te hebben maakt het mogelijk om deze camera (ook) als trigger in je scenes onderling te gebruiken, in combinatie met andere Tuya compatible apparaten. Om de Owltron app te kunnen beoordelen ga ik voor de weg van de minste weerstand en voeg ik de camera toe aan de Owltron app. De installatie gaat dan snel en voorspoedig.

Owltron Smart Cam familie
Owltron Smart Cam familie

Van de Owltron Smart Cam serie is de naamgeving niet heel creatief, maar het is wel duidelijk dat er al een setje aan modellen is. De W1 en T1 zijn indoor (binnenshuis) beveiligingscamera’s, de O1, L1 en R1 zijn geschikt om ook buiten te gebruiken aangezien die (spat)waterdicht zijn. Voor de duidelijkheid: een indoor camera kun je niet buiten gebruiken. Zelfs onder een afdakje zal een camera na verloop van tijd teveel vocht te verwerken krijgen en gaan roesten en of kapot gaan.

Opslag: SD-kaart of cloud

Een micro SD kaart is niet meegeleverd. Dit is de gemakkelijkste methode om beelden op te kunnen slaan en terug te kunnen kijken. Je kan een SD kaart natuurlijk via Aliexpress bestellen, of wat sneller geleverd via bol.com of Amazon.nl (of Amazon.de). 64 GB is genoeg, de camera ondersteund maximaal 128 GB. Het is ook mogelijk om een Cloud abonnement af te sluiten, maar dit is zeker niet noodzakelijk en wordt niet overdreven irritant gepusht door Owltron. ONVIF en RTSP worden helaas niet ondersteund.

Functies en winterslaap

Sinds mijn vorige review van de genoemde Owltron W1 zie ik dat er al meer vertaald is in de app. Enkele termen zijn in het Nederlands, de meeste functies en termen zijn nog Engelstalig.

Owltron app - cloud subscription options and main screen features
Hoofdscherm Owltron app en abonnements opties

Onder het ‘features’ knopje zijn de belangrijkste functies beschikbaar. Een erg prettige functie is “Private Mode”. De camera stopt dan met functioneren, totdat de camera weer geactiveerd wordt. Dit is iets wat ik op veel indoor camera’s mis en is wel zo fijn wanneer je even zeker wilt zijn van privé tijd zonder opnames. In de detailinstellingen van de T1’s zit deze functie ook, waar het vertaald is naar ‘winter slaap’. Grappig 🙂 Prettig is dat een cloud abonnement niet overdreven hard wordt gepusht.

Owltron app disabled camera

Owltron app private mode voor privacy

Detectie opties en notificaties

Owltron app motion detected
Owltron app motion detected

Als bewegingsdetectie krijg je een “human body detected” notificatie. Die is vrij betrouwbaar. Een keer dat mijn kat op een meter afstand voor de camera langs liep kreeg ik ook ineens de notificatie. Voor het grootste deel reageerde de Owltron Cam W1 niet op de kat, wel bijna zonder uitzondering op mijn bewegingen. Zet je de gevoeligheid lager (of hoger, net hoe je het bekijkt), zal de camera ook op huisdieren als kat of hond reageren.

Zoals met bijna alle bewakingscamera’s is ook bij Owltron van toepassing: geen rich notificatie. Dat wil zeggen dat er alleen tekst is en een tijdstip. Ik zou graag een screenshot zien in de notificatie, maar dat blijft beperkt tot zeer weinig merken die dit kunnen bieden.

Wat Owltron wel heeft (iets wat alle Tuya indoor camera’s hebben) is een berichtengalerij. Hier zie je een overzicht van de bewegingsdetectie of geluidsdetectie en een screenshot van het moment dat de detectie is afgegaan. Dit lijkt heel simpel, maar is extreem handig en iets wat niet alle merken ondersteunen.

Owltron sound detection and motion detection settings
Bewegingsdetectie en berichtengalerij in de Owltron app

Indoor is niet voor buiten

Ik schrijf dit vaker in mijn reviews, maar voor de volledigheid mocht dit de eerste review zijn die je van mij leest: een binnenshuis camera kun je wel op een raam richten, maar het werkt niet (goed) in het donker om buiten iets te kunnen zien. Beveiligingscamera’s gebruiken infrarood om in het donker wat te kunnen zien. Als je dat op glas richt krijg je alleen reflectie van het raam. Deze niet-waterdichte camera buiten zetten is door vocht niet verstandig, ook niet onder een afdak.

Ervaringen: screenshots

Het zichtveld van de Owltron Cam T1 is met 120 graden enorm breed. Een fisheye effect, zonder dat het beeld erg vervormd.

Overdag. Owltron T1 screenshot
Overdag

Met infraroodzicht is er ook ’s nachts een prima zicht en betrouwbare (bewegings)detectie.

Nacht met infrarood aan. Owltron T1 screenshot
Nacht met infrarood aan

Beschikbaarheid

Owltron heeft op dit moment haar producten alleen beschikbaar via Amazon en beperkt tot enkele grotere landen. Voor ons in Nederland is Amazon.de de meest logische keuze.

Het is ook mogelijk via Owltron haar eigen webshop te bestellen, maar dat is tegen de adviesverkoopprijs:
  • Owltron.com: Owltron Smart Cam T1 2-pak in wit en zwart – beide voor 59,99 dollar (ongeveer 56 euro).

Conclusie

Owltron is zelf een nieuw merk, maar onderdeel van een gerenommeerd bedrijf. Als een budget indoor beveiligingscamera levert Owltron met de Smart Cam T1 een 2-pak aan camera’s die voorzien zijn van vrijwel alle functies die je zou zoeken. Met het inpassen van de Smart Cam T1 in een Tuya ecosysteem zijn er nog meer toepassingen te bedenken als onderdeel van een smart home. Vrijwel het enige wat ik mis, is de mogelijkheid om de via ONVIF of RTSP de stream op te vragen voor blue iris of home assistant.

Eindoordeel

Met de vele functies van deze beveiligingscamera is de prijs-kwaliteit van de Owltron Cam T1 prima, vooral omdat je er direct 2 krijgt. Dit maakt de T1 2-pak tot een prima keuze om je huisdieren of de kinderen in de gaten te houden vanaf een afstandje. Persoonlijk zou ik liever de Smart Cam W1 kiezen omdat die pan/tilt en patrol functies heeft, maar wanneer je geen nut hebt voor het op afstand kunnen laten bewegen van de camera, is de T1 goed genoeg met de brede kijkhoek. Ik geef dit 2-pak aan budget indoor beveiligingscamera 3,5 uit 5 sterren omdat ik de staafjes wat fragiel vindt aanvoelen en me enigszins afvraag hoeveel mensen nou direct 2 camera’s zouden willen aanschaffen voor in huis. Mocht je dat wel zoeken dan is vrij veel waarde voor relatief weinig geld en voorzien van een prima app.

Koop via Koop via Amazon

Pluspunten

• Tuya ecosysteem
  • Geluidsdetectie in een budget beveiligingscamera
  • Google Assistant & Alexa smart home integratie
  • Twee voor de prijs van een
  • USB-C connector
  • Privacy mode / winterslaap

Minpunten

• Uitsluitend 2,4 GHz Wi-Fi (want Tuya)
  • Menselijk lichaam detectie nog niet vlekkeloos
  • Beetje fragiel stangetje
  • Geen ONVIF, RTSP
  • Niet alles in de app vertaald, veel nog Engelstalig

Linkjes op deze pagina geven ons een kleine affiliatie vergoeding. Het kost jou niets extra. Koop dus aub via een van onze linkjes. Dat maakt het ons mogelijk om deze informatie gratis aan jou aan te blijven bieden.

Onze beoordeling